Page 24 - Merimies 4 2015
P. 24

Minibulkkereita alettu miehittää paremmin
Pienehköjen mukavuuslippulaivojen miehitys on kohentunut. – Tietyiltä mukavuus- lippuvaltioilta on tullut miehitystodistuksia, joissa niin sanottujen minibulkkereiden miehitystä on lisätty, ITF-tarkastaja Ilpo Minkkinen sanoo. Myös vahtivuorojen miehitykset eli vahtivuoroluettelot ovat parantuneet osassa mukavuuslippulaivoja.
TEKSTI JA KUVAT katariina kivistö
Ilpo Minkkinen ja muut Merimies-Unionin ITF-tarkastajat joutuvat näkemään, että halpamiehistön työsuhteen ehdot ovat kehnot.
E distystä kuvaa esimerkiksi se, että lippuvaltio Antigua & Barbuda on lähettänyt varustamoille kiertokir- jeitä, joissa se ohjeistaa, ettei vah- tipäällikkö saa olla yksin komentosillalla silloin, kun alus kulkee pimeässä tai muu- toin huonon näkyvyyden aikana. Ohjeisiin on aihetta, sillä Brittein saarten vesillä Poh- janmerellä on sattunut vakavia laivaonnet- tomuuksia, koska 6:6-vahtijärjestelmää käyttävän aluksen vahtiperämies on nukah- tanut komentosillalla ajaessaan yksin yön
pimeydessä.
– Gibraltar on alkanut vaatia minimi-
miehitystodistuksiin yhtä perämiestä lisää eli yhteensä kolmea vahtia ajavaa kansi- päällystön jäsentä. Viimeksi havaitsin tä- män tarkastaessani Joensuun satamassa M/S Merit-aluksen, Minkkinen kertoo.
Lähetetyt ohjeet noudattavat Kansainvä- lisen merenkulkujärjestön IMO:n yleissopi- musta vahdinpidosta. Pienten miehistöjen minibulkkereissa ohjeita on yleisesti rikot- tu. Kansainvälinen kuljetustyöntekijöiden liitto ITF ja Kansainvälinen laivapäällik- köyhdistysten liitto IFSMA ovat vaatineet jo pitkään IMO:lta selviä velvoittavia määrä- yksiä, joilla miehitysten epäkohtiin puutut- taisiin. Täytyi sattua onnettomuuksia, en- nen kuin edistystä alkoi tapahtua.
Ongelmia riittää
– Keväällä tarkastin Haminan satamassa Kyproksen mukavuuslipun alla seilaavan M/S Sylve -aluksen. Päällikkö totesi, että varustamo (Cargohunters AS, Viro) on an- tanut ohjeen, jonka mukaan tähystäjän (matruusi ja kokki/matruusi) ei tarvitse ol-
la yöllä komentosillalla, vaan standby riit- tää. Käytännössä tähystäjä voi olla punkka- laatikossa nukkumassa, Minkkinen kertoo.
Ilpo Minkkinen otti yhteyttä varustamon toimitusjohtajaan. Tämä kertoi, että lippu- valtiot Kypros ja Malta ovat antaneet luvan menetellä tähystyksissä näin.
– Tein asiasta ilmoituksen Tra n päivys- tävälle satamavaltiotarkastajalle. En ole kui-
Työaikakirjanpitoa väärennetään usein.
tenkaan havainnut satamavaltiotarkastusra- porteista, että asiaan olisi puututtu.
Vaikka mukavuusrekistereihin liputettu- jen alusten työehdot ja turvallisuus ovat hie- man edistyneet, ongelmia riittää. Alukset miehitetään niin sanotuilla halpamiehistöil- lä, joilla on kehnot työsuhteen ehdot. Työ- sopimukset ovat määräaikaisia ja jopa yh- deksän kuukauden pituisia. Päällystön työsopimuksissa on yleisesti kiinteät ylityöt eli päällystöllä on pitkistä työpäivistä ja 6:6-vahdinpidosta kokonaispalkka ilman yli- työkorvauksia. Miehistöön kuuluvien sopi- muksissa on takuuylityö, joka on yleensä 103 tuntia kuukaudessa, kun säännöllinen työ- aika on 8 tuntia päivässä ja 40 tuntia viikossa.
Työaikakirjanpitoa väärennetään usein varustamon tai miehitys rman määräyk- sestä. Ylitöitä ei tule maksuun, vaikka me- renkulkija tekee yli sovitun 103 tuntia kuu- kaudessa. Tehtyjä työtunteja kertyy paljon, kun pienen miehistön alukset tekevät usei- ta satamakäyntejä viikossa.
24 MS // 4 • 2016


































































































   22   23   24   25   26