Page 44 - Merimies 4 2015
P. 44

Kommunikationsminister Anne Berner överräckte säkerhetspriset till Merikarhus kapten Juha Välimäki. På bilden syns även Tra s sjöfartsdirektör Tuomas Routa (till höger) samt priskommitténs ordförande Hannu Suihkonen.
Merikarhus arbete  ck pris
gränSbeVakningenS bevak- ningsfartyg Merikarhu tilldelades i år det prestigefyllda sjösäkerhets- priset Sea Sunday.
Priskommittén motiverade valet med att Merikarhus arbete inom den av Frontex koordinerade opera- tionen på Medelhavet har räddat ett stort antal människoliv.
På Östersjön har Merikarhu redan länge verkat för sjösäkerhet. Sjöfarar- na känner igen Merikarhu på långt håll.
Tidningen Sjömannen för 80 år sedan
kamrater, kom ihåg, att man måste få kökspersonalen på fartygen med. Om vi också skulle råka i delo med köksperso- nalen angående spisfrågor, måste vi komma ihåg, att felet icke på långt när alltid är deras. Kökspersonalens egna in- tressen fordra detta, ty deras ställning, om någons, är vrång. (N. W., 3/1936)
kristiden och automobilernas konkur- rens har inverkat katastrofalt på insjöfar- ten och dess betydelse är icke längre den- samma som förr. Men trots allt kunna vi åter konstatera en viss förbättring och även organisationen växer igen. Och nu fordra vi högre löner. (N. W., 4/1936)
Bland Finlands sjöfolk äro svenskarna li- ka gott om ej bättre organiserade än  n- narna. Om respektiva arbetarorganisatio- ner bara utförde lika energiskt upplysningsarbete bland den arbetande svenska befolkningen som Sjömans-Uni- onen bland svenskspråkiga sjömännen skulle man snart komma till lika gott re- sultat bland  nska arbetare. (7/1936)
ukko-öl är populär bland sjöfolket. Och, sjömän dricka alltid endast Uk- ko-öl, ty i olika läder ha de blivit vana endast med bra öl. Begär och dricka det- ta uppfriskande och smakligt sjöfolkets öl. (Reklam, 1/1936)
Reilut kuljetukset -kampanja jäi tavoitteesta
Euroopassa on kerätty allekirjoi- tuksia kansalaisaloitteeseen, jolla halutaan parantaa kuljetusalan työntekijöiden olosuhteita. Suo-
mesta allekirjoituksia kertyi 12 500 eli pääsimme vähimmäistavoitteeseen.
Suomen lisäksi vain Ruotsi, Tanska ja Belgia ylsivät tavoiteltuun määrään. Kaik- kiaan reilujen kuljetusten Fair Transport Europe -aloitteen toivottiin saavan mil- joona allekirjoitusta.
– Kokonaistavoitteesta eli miljoonasta allekirjoituksesta jäätiin kauaksi, projekti- sihteeri Juha häkkinen AKT:stä myöntää.
Vaikka maaliin ei päästy, tehty työ ei mennyt hukkaan. Kampanja otettiin vas- taan myönteisesti ja kuljetusalan huolia ymmärrettiin. Kuljetusalan huonot käy- tännöt nousivat julkiseen keskusteluun kampanjan aikana.
Häkkinen näkee tilanteen toiveikkaana.
– Pää on avattu, organisaatio luotu ja työ jatkuu samojen teemojen tiimoilta yh- teiskuntavaikuttamisena muun muassa Euroopan parlamentissa.
Merimies-Unioni osallistui kampan- jaan. Kiitos kaikille kansalaisaloitteen al- lekirjoittaneille!
44 MS // 4 • 2016
0
1
0
F
U
S
M
S
U
F
Katariina Kivistö
I
T


































































































   42   43   44   45   46