Page 30 - Merimies 2/2017
P. 30

EU-maiden opiskelijat arktisissa oloissa
rAUmAN mereNKULKUKOULU esit- teli helmikuussa ulkomaisille opiske- lijoille navigointia arktisissa oloissa.
Muutaman päivän perehdytyk- seen osallistui 50 merenkulkualan opiskelijaa ja opettajaa Italiasta, Tur- kista, Espanjasta ja Iso-Britanniasta.
Opintojakso sisältyi Euroopan unionin erasmus-ohjelmaan ja sen Hightide-projektiin. Erasmus-ohjel- ma järjestää opiskelija- ja harjoitteli- javaihtoa EU-maiden nuorille.
Espanjalaisten ryhmä harjoitteli Raumalla aluksen kiinnitystä kiinnitys- vintturin ja ankkuripelin avulla. Ryhmää opasti kansiaineiden opettaja Harry Rostedt Winnovasta.
Norjan tilanne huolestutti NTF:n kokouksessa
POHjOismAiseN KULjetUstyöN­ teKijöiDeN liiton NTF:n kokous pidet- tiin maaliskuussa Helsingissä.
Merenkulkijoiden, kalastajien ja ahtaa- jien jaostojen yhteiskokouksessa keskus- teltiin muun muassa Norjan hallituksen suunnitelmasta laajentaa liikennealuetta maan kansainvälisessä alusrekisterissä (NIS) siten, että myös norjalaisen Color Line -varustamon matkustaja-aluksissa sallittaisiin halpatyövoima.
– Tämä olisi ikävä kehitys norjalaises- sa merenkulussa. Pahimmillaan 700–
800 norjalaista merimiestä jäisi työttö- mäksi, Merimies-Unionin liittosihteeri kenneth bondas kertoo.
Osallistujat kantoivat huolta myös Suomen ja Ruotsin viranomaisten teke- mistä jäänmurtohankintasopimuksista. Osa sopimuksista on paheksuttavia, koska jotkin varustamojen aluksista, jot- ka toimivat jäänmurrossa Suomen ja Ruotsin vesillä, ovat Kyproksen lipun al- la eikä niissä ole hyväksyttyjä työehtoso- pimuksia.
Meriliikenne kasvoi
ULKOmAAN meriLiiKeNteeN vienti- ja tuontikuljetukset lisääntyivät viime vuonna.
Vientikuljetukset kasvoivat 8,3 pro- senttia ja tuontikuljetukset 4,5 prosent- tia. Myös matkustajamäärät kohosivat.
Ulkomaan meriliikenteessä kuljetet- tiin 94,9 miljoonaa tonnia tavaraa. Vien- tiä oli 48,4 miljoonaa tonnia. Tuonnin osuus kuljetuksista oli 46,5 miljoonaa tonnia, Tra n tilastot osoittavat.
Viennissä lisääntyivät erityisesti mal- mien, öljytuotteiden, sellun, sahatava-
ran ja kemian teollisuuden tuotteiden kuljetukset. Sen sijaan raakamineraalien ja lannoitteiden kuljetukset vähenivät.
Tuonnissa lisääntyivät raakaöljyn, ki- vihiilen ja metallien kuljetukset, mutta malmien, raakamineraalien ja kemian teollisuustuotteiden kuljetukset puoles- taan vähentyivät.
Ulkomaanliikenteessä kuljetettiin 18,9 miljoonaa matkustajaa; 1,7 prosent- tia edellisvuotta enemmän. Ruotsin-lii- kenteessä matkustajia oli 8,84 miljoo- naa ja Viron-liikenteessä 8,76 miljoonaa.
30 MS // 2 • 2017
Irja Tauriainen
Arto Jokela
a
t
l
e
r
r
a
v
n
ä
l
y
ä
v


































































































   28   29   30   31   32