Page 18 - Merimies 4 2017
P. 18

Varustamot etsivät keinoja vähentää katvealueita
tietoliikenneyhteydet
takkuilevat merellä
edelleen
Laivojen henkilökunta tietää, että asioita on mereltä hankala hoitaa. Yhteys katkeilee helposti. Varustamot tunnistavat tilanteen ja vakuuttavat, että yhteyksiä parannetaan jatkuvasti.
TEKSTI heino ylisipola KUVA shutterstoCk L aivayhteyksien parantamista vai-
keuttaa se, että satelliittiyhteyksi- en hinta on moninkertainen ver- rattuna perinteisiin yhteyksiin.
Avomerellä satelliitti on kuitenkin ainoa vaihtoehto.
– Puhelimessa satelliittiyhteyksien kus- tannukset ovat todella korkeat. Kun tekniik- ka kehittyy ja halpenee, laivojen yhteyksiä on voitu parantaa. Silti ne eivät ole missään tapauksessa verrattavissa maissa oleviin yhteyksiin. Sekin on hyvä muistaa, että yh- teydet laivalta maihin ovat aina hitaammat
kuin maista laivaan, kertoo  eet manager mikko Varpio OSM Finlandista.
OSM ostaa satelliittipalvelut Marlinkil- tä, joka on maailman johtavia satelliittiyh- teyksien tarjoajia.
Yhteys saatava aina
Hyvä yhteys laivaan on kriittistä sekä laivan operoinnin että kotiyhteyksien vuoksi.
– Laivaan on saatava kontakti 24/7/365. On myös tärkeää, että henkilöstö saa laival- ta yhteyden läheisiinsä työjakson aikana. Huolehdimme toimivuudesta parhaamme
mukaan. Käytössä on meille tarjotuista vaihtoehdoista nopein ja samalla kallein, Varpio vakuuttaa.
Tekniikan kanssa tulee silloin tällöin on- gelmia esimerkiksi laiterikkojen takia. Kat- kon aikana käytetään varmennus- eli back- up-järjestelmiä, joiden avulla saadaan hoidettua akuutein asiointi.
Varpio kertoo, että parhaillaan OSM:n lai- vojen käytäntöjä yhdenmukaistetaan. Sa- malla saadaan käyttöön uudempaa, luotet- tavampaa ja osin nopeampaakin tekniikkaa.
henkilöstö voi käyttää korvauksetta
OSM:n laivojen yhteys kestää esimerkiksi viisi yhtäaikaista puhelua, sähköpostit ja nettiselailua.
– Yhteydet hoidossamme olevilla laivoil- la ovat laivaväen käytössä ilman erillistä korvausta. Laivassa on 5–7 työasemaa, joi- ta voi käyttää vapaasti. Wlan-verkon kautta pääsee myös omilla laitteilla verkkoon.
Varpion kuvaamat yhteydet ja nopeudet ovat käytössä rahtilaivoilla, joissa on 10–25 hengen miehistö. Matkustajalaivoilla vaati- mukset ovat moninkertaiset, kun yhteyksiä käyttää 1 000–2 000 henkeä.
Kaistan riittävyys rajallista
Tallink Siljan viestintäjohtaja marika nöjd kertoo, että varustamo saa palautetta niin henkilökunnalta kuin matkustajiltakin, kun puhelin- ja nettiyhteydet eivät riitä tai toimi.
Helsinki–Tukholma-reitillä pääsee esi- merkiksi pankkiasioita hoitamaan sata-
Varsinkin yhteydensalausta käyttävät palvelut reagoivat herkästi yhteyskana- van vaihtumiseen. Usein istunto katkeaa.
18 MS // 4 • 2017
Läs på svenska s. 38


































































































   16   17   18   19   20