Page 19 - Merimies 4 2017
P. 19

Nettiyhteys on surkein mahdollinen. Ei pysty asioita kunnolla hoitamaan, kun yhteydet eivät toimi. Juuri kun olet maksamassa laskua niin eikös yhteys mene poikki ja sekös raivostuttaa. Asiasta on sanottu, mutta kun mitään ei vain tehdä. Ketään ei kiinnosta?
toivoton M/s Finlandialta
Viking Linen laivojen verkot ja laitteet
• Viking_Public WiFi -verkko, johon henkilökunta voi kyt- keä omia laitteita
• Viking_Public -verkko joka messissä
• Grace-, Amorella-, Mariella- ja Gabriella- laivoissa myös Viking_ Public WiFi -verkko henkilökunnan hyteissä
• Viking Public osittain rajoitettu; kaikki striimauspalvelut eivät toimi, jotta säästetään tietoliikennekaistaa
• Messissä myös henkilökunnalle tietokone/-koneita, jotka on kytketty Viking Internal -verkkoon; näillä pääsee internetiin nopeammin kuin Public-verkossa
• Lisäksi noin 30-40 back of ce -tietokonetta eri käyttäjäryhmille
massaoloaikana päivällä, myös netin ja pu- helimen kautta. Turku–Tukholma-reitillä laiva on satamassa vain tunnin molemmis- sa päissä.
– Liikkeelläoloaikana nettiin pääsee esi- merkiksi laivan tietokoneilla messin päivä- huoneessa. Myös omia mobiililaitteita voi käyttää. Katvealueita kuitenkin on, Nöjd myöntää.
Kaistan riittävyys on toisinaan rajallista.
– Yritämme parantaa yhteyksiä. Myös satelliittikaistaa on lisätty. Varustamon it-osasto maissa sekä laivan it-, sähkö- ja catering-osastot kehittävät yhteistyössä tietoliikenneyhteyksiä.
Yhteys verkkopankkiin katkeaa helposti.
Yhteysmuodot vaihtuvat
lennossa
Eckerö Linen M/s Finlandialla on tietolii- kenteessään käytössä viisi toisistaan riip- pumatonta yhteysmuotoa.
– Yksikään käytössämme olevista yh- teysmuodoista ei itsessään toimi koko matkaa Helsingistä Tallinnaan (pois lukien kallis Iridium). Yhteyksien toimivuus pe- rustuu kulloinkin parhaiten toimivan yh- teysmuodon käyttöön ja sujuvaan yhteys- muotojen vaihtoon. Laivassa on reititin, joka osaa jakaa liikennettä kaikkien tietyllä
Yhteydet aluksella ovat hitaita ja sisäinen wlan-verkko on hidas. Nettiyhteydet takkuilevat merellä. Ei pysty pankki- ja muita asioita hoitamaan kuin vasta satamassa. Kotimaan alueella pärjää, jos on oma puhelin ja oma kone mukana. Mutta ulkomaan vesillä niiden käyttö on liian hidasta.
harmistunut OSM:n tankkerilta
hetkellä toimivien yhteysmuotojen välillä, selvittää kontrolleri paulus Vanhanen.
Koska osa yhteysmuodoista on huomat- tavasti muita nopeampia, syntyy Vanhasen mukaan väistämättä tilanteita, joissa mo- nella yhtaikaisella käyttäjällä on käytössä suurella nopeudella paljon kaistanleveyttä. Finlandian WiFi-verkossa on keskimäärin 400– 500 käyttäjää yhtaikaa.
Pätkinen johtuu verkon vaihtumisesta
Verkon vaihtuminen hitaampaan näkyy käyttäjille väistämättä palveluiden katkea- misena, kunnes liikennemäärä tasaantuu.
– Monet yhteydensalausta käyttävät pal- velut – esimerkiksi verkkopankit – ovat herkkiä yhteyskanavan vaihtumiselle, sillä pankkien järjestelmät tulkitsevat tällaisen helposti väärinkäyttöyritykseksi ja istunto katkaistaan. Käyttäjälle tämä näkyy netin pätkimisenä, mutta kyse on vain tietolii- kenteen käyttämän reitin muuttumisesta.
– Yhteyksien parantamista rajoittavat nykyisellään eniten kansalliset säädökset. Ne sanelevat, kuinka tehokkaita radiolähet- timiä rannikolla saa olla ja kuinka pitkälle merelle niiden antennikeila saa ulottua, Vanhanen tietää.
Viking Linen it-johtaja réne engman pitää hänkin tietoliikennettä laivojen ja inter- netin välillä jokaisen varustamon haasteena.
– Käytämme Viking Linella satelliitin ja 4G:n yhdistelmää, satamissa joukossa on myös WiFi. Sillä tavoin rakennamme toimi- van ratkaisun, Engman avaa.
2017 • 4 // MS 19


































































































   17   18   19   20   21