Page 30 - Merimies 4 2017
P. 30

Budjettirahaa meriväyliin ja Hailuodon siltaan
Vuosaaren ja KoKKolan meriväyli- en parantamiseen on tulossa rahaa val- tion ensi vuoden budjetista.
Vuosaaren väylän uudistaminen on tarpeen, sillä satamaan suuntautuvien konttikuljetusten aluskoko on kasvussa. Itämerenkonttialusliikenteeseenonjo tilattu aluksia, joiden kulkusyvyys on noin 12,5 metriä. Tämän vuoksi sata- maan johtava 11 metrin väylä syvennetään 13 metriin. Hankkeessa otetaan huomioon myös Äänekosken uuden biotuotetehtaan tarvitsemat te- hokkaat vesikuljetukset.
Vuosaaren väylää parannetaan yh- teensä 25 miljoonalla eurolla. Valtion li- säksi kustannuksiin osallistuu Helsingin satama Oy. Myös EU-tukea haetaan.
Kokkolan väylä syvennetään ja paran- netaan, koska transito- ja konttikuljetus- ten määrä on kasvanut paljon. Vientikul- jetusten osuus sataman tavaravirroista on iso. Hankkeen kokonaiskustannus on 45 miljoonaa euroa.
Hallitus on myös sitä mieltä, että Hailuotoon tarvitaan kiinteä yhteys. Sil-
ta toteutettaisiin elinkaarimallilla niin, että vuosimaksu korvaa vuosittaiset lautan käyttökustannukset. Siltahank- keen käynnistämisestä päätettäneen vuoden 2018 budjetin täydennyksessä.
Merenkurkun liikennettä tuetaan budjetissa edelleen joukkoliikenteen palveluostojen määrärahoista.
Meriliikenteessä käytettävien alusten kilpailukyvyn parantamiseen hallitus osoittaa 101,4 miljoonaa euroa. Väylä- maksun puolitusta suunnitellaan jatket- tavaksi ensi vuoden loppuun. Maksu puolitettiin osana rikkikompensaatiota ja työmarkkinaratkaisua. Väylämaksun alentamisessa painotettiin lastialuksia ja parhaita jääluokkia.
suomen joutsen
juhlapostimerkissä
MeriKesKus ForuM MarinuM on julkaissut postimerkin, jonka kuva-ai- heena on koululaiva Suomen Joutsen ja sen kuudes valtameripurjehdus (1936–1937) Suomen lipun alla. Merk- ki perustuu alkuperäiseen valokuvaan.
Laivapostimerkki juhlistaa sata- vuotiasta Suomea. Samalla merkki kunnioittaa 115-vuotiasta Suomen Joutsenta.
Valtion koululaiva Suomen Jout- sen teki 1930-luvulla kaikkiaan kah- deksan pitkää purjehdusta. Niillä koulutettiin satoja merivoimien ja rannikkotykistön sotilaita. Sotien jäl- keen Suomen Joutsen toimi lähes kolmekymmentä vuotta merimie- sammattikouluna Aurajoen varrella Turussa. Nykyisin museolaiva on ke- säisin avoinna yleisölle.
Uutta postimerkkiä saa vain Fo- rum Marinumin museomyymälästä Turusta.
Itämereen virtaa mikromuovia
itäMeren tila ei ole juurikaan paran- tunut viime vuosikymmenen aikana.
Mereen ajautuu roskaa suurelta osin kaupunkien läpi virtaavien jokien kautta. Roska koostuu pääasiassa muovista ja pakkausmateriaaleista. Luonnonilmiöi- den ja viemärijärjestelmien mereen tuo- ma roska on vakava uhka Itämeren eko- systeemille. Erityisesti mikromuovit voivat aiheuttaa meren eläimistölle py- syvää vahinkoa.
Osana Euroopan unionin Itäme- ri-strategiaa meren ekologista tilaa yri- tetään parantaa. Blastic-projektissa ha- vainnollistetaan, kuinka Itämereen
virtaavaa roskaa voitaisiin vähentää mittaamalla sen määrää ja tutkimalla sen laatua Södertäljen, Tallinnan ja Tu- run kaupungeissa.
Kahdessa muussa hankkeessa koite- taan vähentää maatalouden seuraukse- na vesistöihin ja sitä kautta Itämereen päätyvien ravinteiden määrää. Lisäksi käynnissäonprojekti,jossakoitetaan varautua niihin vahinkoihin, joita il- mastonmuutoksen seurauksena lisään- tyvät myrskyt aiheuttavat meren rannal- la sijaitseville kaupungeille. Kehitteillä on älykäs myrskyvesien hallintajärjes- telmä.
30 MS // 4 • 2017
a
t
l
e
r
r
a
v
n
ä
l
y
ä
v
Helsingin Satama Oy / Veikko Somerpuro


































































































   28   29   30   31   32