Page 36 - Merimies 3 2018
P. 36

                  Nya passagerare kliver ombord från öar som ligger längs rutten. Däcksmännen Daniela Sjöblom och Elisa Pekkala antecknar siffror på passagerarlistan.
Däcksman Daniela Sjöblom förtöjer fartyget vid bryggan. Kapten Österlund kontrollerar att knoparna är rätt gjorda – och det är de.
man har passagerare med sig”, säger Da- niela Sjöblom om arbetets karaktär.
På fartyget måste man också se efter sin egen arbetssäkerhet: Sjöblom drar alltid på sig flytvästen innan hon kliver ut på däck. Även om det bara är en vattenbuss som kör från en brygga till en annan utanför Hel- singfors så kan man som däcksman trilla i vattnet när man hoppar över till bryggan.
Härnäst åker Viapori från Lonnan mot Tykistölahti och därefter mot Kungsporten på Sveaborg. Med sina trappor erbjuder Kungsporten en storslagen utsikt över ha- vet, så det är inte konstigt att den är ett av Sveaborgs kännetecken. Fästningen har ut- setts till världsarvsobjekt av Unesco och är verkligen en världsunik miljö. Viaporis däcksman Elisa Pekkala kan vid behov sva- ra på turisternas frågor under kryssningen.
”Jag är intresserad av historia och vill främja turismen. Det är roligt när man får vara med och planera rederiets verksamhet och lämna utvecklingsförslag på jobbet”, säger Elisa, som är i rätt bransch på jobbet.
15:e sommaren vid vattenbussens roder M/s Viaporis kapten Roger Österlund tar kurs mot Salutorget från Sveaborg. Där lig- ger det stora passagerarfartyg vid bryggan och vid sidan av finns det mindre vatten- bussar, precis som utanför Venedig. Skär- gården är bekant för oss finländare, men om vi vidgar vårt tankesätt lite kan man se att öarna utanför t.ex. Helsingfors är en ganska världsunik ögrupp utanför en hu- vudstad. De senaste åren har Helsingfors öppnat upp tidigare arméöar för allmän- heten och turister, som får bekanta sig med dem till rimliga priser med vattenbussen. Nu börjar man marknadsföra öarna på all- var på den asiatiska och framför allt kine- siska marknaden.
”Hittills har vattenbussarna fått ligga vid bryggan utanför Salutorget, vilket är bra. Turisterna kan gå på vattenbussarna och åka till öarna direkt från Salutorget. En del ändringar och kanske även en bro pla- neras i Kolerabassängen. Förhoppningsvis låter staden vattenbussarna vara kvar vid Kolerabässängen, eftersom vi har de bästa platserna”, säger Österlund, som varit skeppare på rederiets fartyg i 15 somrar.
 M/s Viaporis kapten Roger Österlund trivs bra i rederiet JT-Lines tjänst. När hösten kommer och kryssningssäsongen är över är det dags för varvsarbete.
Helsingfors vattenbussar har många turis- ter redan i maj. Pekkala är utbildad resto- nom inom turistbranschen och bra på att uppmärksamma de utländska resenärer- nas behov. Innan arbetet som däcksman arbetade hon som biljettförsäljare vid JT-Li- nes biljettförsäljningspunkt på Salutorget.
”Vissa perioder har vi något mer av vis- sa turistgrupper, som tyskar, fransmän eller italienare”, har hon lärt sig.
I Helsingfors slog man rekord i antalet kryssningsgäster förra året och den kom- mande sommaren förväntas bli ännu mer lyckad. Sveaborg och de närliggande öarna
är sommarens favoritresmål bland kryss- ningsgästerna i Helsingfors. Maj månads värmerekord syntes i mängden passagera- re på vattenbussarna. Nu hoppas alla att solen skiner ännu mer än förra sommaren, eftersom det lockar ut människor medan regnet får dem att stanna inne.
Sommarjobbet på vattenbussen är givande, men ansvarsfullt
Däcksmännen på vattenbussen Viapori sä- ger att jobbet erbjuder nya utmaningar, vil- ket gör det intressant.
”Fartygsarbete innebär stort ansvar när
 36 MS // 3 • 2018


















































































   34   35   36   37   38