Page 7 - Merimies 3 2018
P. 7
Uusia matkustajia nousee kyytiin reitin varrella olevista saarista. Kansimiehet Daniela Sjöblom ja Elisa Pekkala merkkaavat luvut matkustajalistaan.
la laiturista toiseen, voi kansimiehellä olla vaara tipahtaa veteen, kun hän hyppää lai- van kyydistä laiturille.
Viapori-laiva porskuttaa seuraavaksi Lonnasta kohti Tykistölahtea ja sieltä kohti Kuninkaanporttia. Se on portaineen jylhä näky merellepäin, joten ei ihme että se toimii Suomenlinnan tunnusmerkkinä. Unescon maailmanperintökohteeksi valit- tu puolustuslinnoitus on toden totta uniik- ki miljöö maailmassa. Vesibussi Viaporin kansimies Elisa Pekkala osaa tarvittaessa vastailla turistien kysymyksiin risteilyn ai- kana.
”Olen kiinnostunut historiasta ja mat- kailun edistämisestä. Työssäni on muka- vaa, kun pääsee mukaan suunnittelemaan varustamon toimintaa ja saa antaa kehitys- ehdotuksia. Pekkala kertoo olevansa työs- sään omalla alallaan.
15. kesä vesibussin ruorissa
M/s Viaporin kapteeni Roger Österlund ot- taa Suomenlinnasta suunnan kohti Kaup- patoria. Siellä on laiturissa suuret matkus- tajalaivat ja rinnalla hyörivät pienemmät vesibussit kuin Venetsian edustalla. Meille suomalaisille saaristomme on jo tuttu, mutta kun hieman avarramme ajatteluam- me, voi esimerkiksi Helsingin edustan saar- ten todeta olevan melko uniikki saariryhmä maailmassa pääkaupungin edustalla. Hel- sinki on avannut viimeisten vuosien aikana entisiä armeijan saaria kaupunkilaisten ja matkailijoiden käyttöön, joihin pääsee tu- tustumaan kohtuuhintaan vesibussin kyydissä. Nyt saaria aletaan markkinoida
Kansimies Daniela Sjöblom kiinnittää aluksen laituriin. Kapteeni Österlund tarkistaa, että solmut ovat kohdillaan: hyvin onnistuivat.
M/s Viaporin kapteeni Roger Österlund on viihtynyt JT-Line -varustamon palveluksessa hyvin. Syksyn tullen, kun risteilykausi päättyy, tehdään telakkahommia.
toden teolla Aasian ja Kiinan markkinoilla. ”Vesibussit ovat saaneet toistaiseksi ol- la laiturissa tuossa Kauppatorin edustalla, mikä on hyvä asia. Turistit pääsevät Kaup- patorilta suoraan vesibussien kyytiin ja saa- riin. Kolera-altaaseen ollaan suunnittele-
massa kuitenkin muutoksia ja ehkä siltaakin. Toivottavasti kaupunki antaa vesi- bussien olla jatkossa myös Kolera-altaalla, koska olemme nyt ihan ”pelipaikoilla”, va- rustamon aluksia jo 15. kesää kipparoinut Österlund tuo esiin.
2018 • 3 // MS 7