Page 20 - Merimies 2 2015
P. 20

LNG on
tulevaisuuden polttoaine
merellä, maaliikenteessä ja teollisuudessa sekä energiantuotannossa
Vähäpäästöinen LNG on tulevaisuuden polttoaine. Maailmalla puhutaan jopa ”kaasuvallankumouksesta”. Suomessa asiasta ei ole vielä laajasti tietoa, minkä johdosta asiasta pitää saada enemmän tietoa yleisölle uu- den eduskunnan aloittaessa toimintansa. LNG-käyttöiset alukset ovat maallemme suuri valttikortti, joita pitää markkinoida maailmalle.
Puhtain ja kustannustehokkain polttoaine
LNG, eli nesteytetty maakaasu, tulee yleistymään nopeasti kaikkein puhtaimpana sekä kustannustehokkaimpana polttoaineena. eräiden arvioiden mukaan Itämerellä puolet aluksista siirtyisivät käyttämään LNG:tä polttoaineena vuoteen 2030 mennessä. edessämme on suuri polttoainemullistus, josta pitäisi jakaa nykyistä enemmän tietoa niin päättäjille kuin kuluttajille. LNG-infran rakentamiseen on panostettava. Nesteyte- tyn maakaasun käyttö on leviämässä merenkulusta raskaiden ajoneuvojen polttoai- neeksi ja teollisuuteen sekä energiatuotantoon.
LNG:n saatavuus on ollut yksi keskeisistä tekijöistä, joita varustamoiden täytyy ottaa huomioon alustensa polttoainevaihtoehtoja suunniteltaessa. Varsinkin uusissa alusin- vestoinneissa LNG:n saatavuus on taattava. Jakeluverkoston kehittämiseen on nyt ri- peästi panostettava.
Tieliikenteelle tankkausasemat
400 kilometrin välein 2025 mennessä
Suomessa LNG:n markkinat ovat vielä melko lapsenkengissä. Huomioitavaa on, että terminaalit eivät palvele ainoastaan laivoja, vaan myös raskasta liikennettä ja teollisuut- ta sekä energiantuotantoa. esimerkiksi Porin Tahkoluodon satamasta putket vedetään lähialueen yrityksiin ja teollisuudelle. LNG-terminaalit palvelevat siis useita toimijoita.
euroopan puhtaat polttoaineet -hankkeen tavoitteena on, että LNG-asemia olisi 400 kilo- metrin välein euroopan laajuiseen ydinverkkoon kuuluvilla teillä vuoteen 2020 mennes- sä. Suomessa maapuolen infraa kehittää tällä hetkellä Gasum. Containerships-varustamo on testannut jo yhtä rekkaa Suomessa.
Merenkulun koulutus- ja tutki- muskeskus MKK järjesti 15.4. LNG meriliikenteen avaimena- seminaarin, jossa pohdittiin millä eväin LNG-teknologiaa on kotimaisessa merenkulussamme hyödynnetty ja mitä nesteytetyn maakaasun käytön laajentaminen vielä edellyttää.
Lng – Liqu ed natural gas
on nestemäistä maakaasua, joka on jäähdytetty – 162 asteeseen ja sillä on polttoaineena käytettynä samanlaiset ominaisuudet kuin maakaasulla. LNG:n tilavuus jää nestemäisenä vain kuudessadas- osaan normaaliolotilassa olevan kaasun tilavuudesta.
LNG ei sisällä rikkiä tai raskasme- talleja ja ainoastaan hyvin vähän typpeä eikä sen käytöstä synny haitallisia pienhiukkaspäästöjä. LNG on pitkällä tähtäimellä kaikista lupaavin ratkaisu, koska se poistaa rikin- ja typenoksidien lisäksi hiukkaspäästöt. LNG
on myös hajuton, mauton ja myrkytön kaasu, joka ei
aiheuta korroosiota eikä se
ole syövyttävää. LNG:n käyttö ei vaadi rinnalleen muita puhdistus- menetelmiä päästöjen vähentämi- seksi. LNG on kilpailukykyisin ja puhtain meriliikenteen polttoaine.
20 MS // 1 • 2015


































































































   18   19   20   21   22