Page 3 - Merimies 2 2015
P. 3

pääkirjoituS
”Se oli huononnusten torjuntaa”
Merimies-Unionin Zitting arvioi murtajaneuvotteluja.
TeKSTI UP/Birgitta SUorSa
Jäänmurtajalakon ja sovun myötä Suomen Meri- mies-Unioni ja Suomen Konepäällystöliitto voivat huokaista helpotuksesta. Kovin kanto kaskessa on käännetty eli jäänmurron sopimus on yleissitova.
”Tosin asia pitää vielä vahvistaa yleissitovuuden vah- vistamislautakunnassa”, Merimies-Unionin puheenjohta- ja Simo Zitting tarkentaa.
Yleissitovuus nousi neuvottelukierroksen tärkeimmäk- si kysymykseksi, kun työnantaja eli Arctia Shipping Oy il- moitti ottavansa käyttöön halpatyövoimaa.
Zittingin mukaan halpatyövoima oli yksi kohta listalla, jonka työnantajapuoli toi neljä kuukautta sitten neuvotte- lupöytään.
”Huononnusesityksiä oli muitakin. Mukana oli 15 pro- sentin alennus palkkoihin, vuosilomien
Ne omistaa Huoltovarmuuskeskuksen ja henkivakuutus- yhtiö Ilmarisen yhteisyritys, mutta miehistöpalvelut on os- tettu tytäryritykseltä, jonka emoyritys on Norjassa.”
Jäänmurron työehtosopimus muuttuu erityissitovasta yleissitovaksi, kunhan se saa vahvistuksen. Käytännössä valtaosa murtajista on Arctian omistuksessa. Satamien jäänmurtoa tekevät hinaajat ovat pääosin toisen sopimuk- sen piirissä.
Alalla toimii muutamia villejä työnantajia, mutta kyse on Zittingin mukaan yhden yrittäjän tai yrittäjäperheen hoita- mista aluksista.
”Yleissitovuudella vastasimme nimenomaan Arctian esittämään uhkaan. Ainoa keino saada sopimus yleissito- vaksi oli muuttaa sopimustekstiä, sillä Arctialla on suurin
puolitus, ikälisäjärjestelmän purkaminen ja miehistömäärien pudottaminen eli kymmenet miehet olisivat jääneet työttö- miksi.”
Nämä saatiin torjuttua sovittelussa. Yleissitovuudesta jouduttiin vääntämään kättä lakolla ja tukilakkojen uhalla.
Halpatyöuhka tuli Arctialta
osa jäänmurtajista.”
Osapuolet ovat sopineet seuraavansa,
kuinka yleissitovuus vaikuttaa jäänmurron kilpailukykyyn. Mikäli muutokset ovat merkit- täviä, osapuolet neuvottelevat tilanteesta uudelleen.
jossa yritysjohdon on
kuultava omistajaa. Konepäällystöliiton toiminnanjohtaja Leif
Wikström toteaa, että yksityisessä omistuk-
sessa olevien yhtiöiden kanssa on helpompi neuvotella kuin valtion omistamien.
”Valtionyhtiöiden johto vetoaa valtion omistajaohjauk- seen, mutta ei sieltä ministeriöstä tullut minkäänlaista oh- jeistusta. Tämä oli kuin kuurupiiloa.”
Samaa mieltä on Merimies-Unionin Zitting. Hän huo- mauttaa, että yksityissektorilla yritysjohdon on kuultava omistajaa.
”Kaikissa yhtiöissä omistajilla on aina oikeus puuttua yhtiön toimintaan ja toimivan johdon työskentelyyn. Poliiti- kot voisivat kantaa vastuunsa näkyvämmin varsinkin yh- tiöissä, jotka valtio omistaa sataprosenttisesti.”
Kiista yleissitovuudesta juonsi Konepääl-
lystöliiton ja Merimies-Unionin mukaan Arctia Shippingin haluun käyttää halpatyövoimaa. Samaan aikaan alkoi liik- kua puheita, että yhtiö olisi yhtiöittämässä murtajia edel- leen. Tämä olisi avannut ammattiliittojen mukaan mah- dollisuuden palkkojen polkemiselle.
”Arctian ideana oli, että he eivät itse toimi työnantajina, vaan alukseen vuokrataan koko miehistö ulkoa”, Zitting sanoo.
Työnantajaksi olisi tullut jokin ulkopuolinen henkilös- tövuokrausyritys.
”Tilanne on vastaava entisissä Nesteen tankkereissa.
Valtionyhtiöiden omistajaohjaus on kuin kuurupiiloa. Toista on yksityissektorilla,
Valtionohjaus heikkoa
2015 • 1 // MS 3


































































































   1   2   3   4   5