Page 31 - Merimies 2 2015
P. 31

TeXT UP/Birgitta SUorSa
”Det handlade om att avvärja försämringar”
Sjömans-Unionens Simo Zitting utvärderar isbrytarförhandlingarna.
Efter isbrytarstrejken och öve- förbunden öppna upp för möjligheten
renskommelsen kan Finlands Sjömans-Union och Finlands Maskinbefälsförbund andas ut. den tuffaste matchen är av-
klarad, dvs. isbrytningsavtalet är allmänt bindande.
”dock måste det fortfarande faststäl- las enligt nämnden för fastställande av kollektivavtals allmänt bindande ver- kan”, förtydligar Sjömans-Unionens ord- förande Simo Zitting.
Att avtalet skulle vara allmänt bindan- de blev den viktigaste frågan i förhand- lingsrundan när arbetsgivaren, dvs. Arc- tia Shipping Oy, meddelade att de skulle ta in billig arbetskraft.
enligt Zitting var billig arbetskraft en av punkterna på listan som arbetsgivar- sidan lade på förhandlingsbordet för fyra månader sedan.
”det fanns även andra försämrings- förslag. det var bland annat 15 procents sänkning av lönerna, halvering av se- mestrar, upplösande av ålderstilläggs- systemet och minskning av besättnings- antalet, vilket innebär att ett tiotal man skulle ha blivit arbetslösa.”
Allt detta lyckades man avvärja i för- likningen. För att avtalet skulle bli all- mänbindande var man tvungen att ta till strejk och hot om stödstrejker.
Hotet om billig arbetskraft
kom från Arctia
Tvisten om avtalets allmänt bindande verkan härstammar enligt Maskinbefäls- förbundet och Sjömans-Unionen från Arctia Shippings vilja att använda billig arbetskraft. Samtidigt började det talas om att bolaget skulle fortsätta att bolagi- sera sina isbrytare. det skulle enligt fack-
att dumpa lönerna.
”Arctias tanke var att de själva inte
skulle fungera som arbetsgivare, utan att hela fartygsbesättningen skulle hyras in utifrån”, säger Zitting.
Arbetsgivaren skulle då bli ett externt bemanningsföretag.
”Situationen liknar den på Nestes tidi- gare tankfartyg. de ägs av Försörjnings- beredskapscentralens och pensionsför- säkringsbolaget Ilmarinens gemensam- ma företag, men besättningstjänsterna köps in från ett dotterbolag vars moder- bolag  nns i Norge.
Kollektivavtalet för isbrytare ändras från speciellt bindande till allmänt bin- dande när det väl fastställts. I praktiken ägs de  esta isbrytarna av Arctia. Bog- serbåtarna som bryter isen i hamnarna omfattas huvudsakligen av ett annat avtal.
det  nns några vilda arbetsgivare i branschen, men det handlar enligt Zit- ting om fartyg som sköts av en företaga- re eller en företagarfamilj.
”Med det allmänt bindande avtalet svarade vi på hotet från just Arctia. det enda sättet att få avtalet allmänt bindan- de var att ändra avtalstexten, eftersom Arctia äger de  esta isbrytarna.”
Parterna har kommit överens om att följa hur avtalets allmänt bindande ver- kan påverkar isbrytningens konkurrens- förmåga. Om ändringarna är betydande kommer parterna att diskutera situatio- nen på nytt.
Svag statlig styrning
Maskinbefälsförbundets verksamhets- chef Leif Wikström konstaterar att det är lättare att förhandla med privat ägda bo-
lag än med statligt ägda sådana. ”Ledningen i de statliga bolagen åbe- ropar ägarstyrningen, men det kom inga som helst anvisningar från ministeriet.
det var som att leka kurragömma.” Zitting från Sjömans-Unionen håller med. Han påpekar att företagsledningen inom den privata sektorn måste lyssna
på ägaren.
”I alla bolag har ägarna alltid rätt att
ingripa i bolagets verksamhet och den sittande ledningens arbete. Politikerna skulle kunna ta synligare ansvar framför allt i bolag som staten äger till hundra procent.”
innehåll:
32 Arbetskon ikten på isbrytarna
36 Ett allmänt bindande kollektivavtal
38 Finlandshandels otta
40 Sjömannenfrågar,
juristen svarar
41 Sjömans­Unionens fullmäktige
42 Sjömans­Unionens kongress 2016
45 Arbetslöshetsskyddför medborgare i ett annat EU­land
2015 • 1 // MS 31
LEDARE
På svenska


































































































   29   30   31   32   33