Page 33 - Merimies 2 2015
P. 33

Vårens kollektivavtalsförhand- tivavtalsförhandlingarna var att få till stånd förlikningsmannen Minna Helle. Arbetsta-
lingar visade sig bli de tuf- faste på  era år. Förhand- lingarna med Arctia Ship- ping varade i totalt fyra månader.
Arctia Shipping föreslog blandbesättning på isbrytarna Kollektivavtalsförhandlingarna inleddes i god tid innan avtalet gick ut, men redan från första start blev det tydligt att det fanns  era skavande punkter mellan parterna. Medlingen i arbetskon ikten lämnades över till den nya riksförlikningsmannen Minna Helle den 11 februari. Situationen var tuff: arbetsgivaren föreslog omfattande för- sämringar i kollektivavtalet såsom sänkning av löner, reducering av fartygsbesättningar- na, försämring av semesterrättigheter, skrotning av ålderstilläggs- och erfarenhets- systemet och reducering av övertidsersätt- ningar. Arbetsgivarens fräckaste förslag var att införa en blandbesättning på isbrytarna, dvs. utländsk billig arbetskraft, vilket Sjö- mans-Unionen och Finlands Maskinbefäls- förbund absolut inte kunde godkänna. det är inte heller ens möjligt enligt lagen.
Arctia Shipping ägs till hundra procent av staten. Rederiets förslag om att försämra de anställdas arbetsvillkor i ett läge där rederiet samtidigt planerar att förnya sin isbrytarut- rustning var hänsynslöst. Arbetsgivarens fö- reslagna försämringar i arbetsvillkoren skul- le ha inneburit omkring 15–30 procents nedskärningar i personalens löner. Samti- digt matade rederiets ledning media med ogrundade påståenden om att de anställda krävde att lönerna skulle höjas med 30–40 procent och  era tiotals miljoner euro. På- ståendena var helt tagna ur luften. I verklig- heten sökte arbetstagarförbunden inte några höjningar som avvek från sysselsättnings- och tillväxtavtalet, utan stred för de be ntli- ga arbetsvillkoren och för att man i förbun- dens textförslag ville stärka arbetsgivarens förbindelse till be ntliga arbetsvillkor.
Arbetstagarnas målsättning: ett allmänt bindande kollektivavtal inom isbrytning det viktigaste målet för Sjömans-Unionen och Finlands Maskinbefälsförbund i kollek-
ett allmänt bindande kollektivavtal för branschen, eftersom 95 procent av de an- ställda inom branschen redan omfattades av avtalet. ett allmänt bindande avtal skulle få övriga företagare i branschen på samma nivå som Arctia i framtiden och skulle där- med bara stärka bolagets ställning och trygga rättvis konkurrens på marknaden. För de anställda skulle det trygga minimi- villkor som alla ska följa. Alla parter skulle alltså gynnas av avtalet.
Varning för arbetskon ikt på isbrytare
Kollektivavtalet för Arctia Shippings isbry- tare gick ut den sista februari, varefter par- terna befann sig i ett avtalslöst läge. Ar- betsgivarens och arbetstagarnas åsikter låg långt ifrån varandra i förhandlingarna. Ar- betsgivarsidan verkade försöka vinna tid i förhandlingarna och visade inga tecken på att vara tillmötesgående. därför varnade Sjömans-Unionen och Finlands Maskinbe- fälsförbund om en arbetskon ikt som rör- de Arctia Shippings traditionella isbrytare och kombiisbrytare.
Arbets- och näringsministeriet sköt upp starten för arbetskon ikten med två veckor till den 12.3.2015 på förslag av den nya riks-
garorganisationerna började misstänka att man genom att skjuta upp starten gav ar- betsgivaren mer tid och undrade om den nya förlikningsmannen var jävig i arbets- kon ikten, som alltså rörde ett statligt bo- lag. Helle var tvungen att förklara sin roll offentligt, där hon konstaterade sig kunna förhandla även i frågor som rör statliga bo- lag. däremot har man inte fått höra vad det talades om på isbrytaren Urho den 12 de- cember, då Helle besökte isbrytaren som Arctia Shippings Vd tero Vaurastes per- sonliga gäst bara ett kort tag innan hon val- des till riksförlikningsman.
Riksförlikningsmannens beslut att skju- ta upp arbetskon ikten gav arbetsgivaren tid och möjlighet att få ordning på sina sa- ker. Rykten om rekrytering av strejkbrytare på fartygen började  orera.
Arbetsdomstolen fastslår att arbetskon ikten är laglig
Strax efter att Sjömans-Unionen och Fin- lands Maskinbefälsförbund hade varslat om arbetskon ikt på isbrytarna stämde ar- betsgivaren fackförbunden till arbetsdom- stol till följd av en sympatistrejk i Arctia Shippings dotterbolag arctia Karhu. Målet
Isbrytarnas besättning på barrikaderna. Arbetsdomstolen slog fast att arbetskon ikten är laglig. BIld: Jussi Helminen
2015 • 1 // MS 33
>>


































































































   31   32   33   34   35