Page 27 - Merimies 3 2015
P. 27

KULJEtUSALAN tYÖttÖMYYSKASSA tiEdOttAA
Miten hakemukset käsitellään
työttömyyskassassa?
Hakijoiden lähettämät hakemukset tallentuvat Kuljetusalan Työttömyyskassan asianhallintajärjestelmään saapumisjär- jestyksessä sukunimen ja hakemuksen laadun mukaisesti (esim. jatkohakemus, ensimmäinen hakemus, sovitellun päivärahan hakemus, liite, jne.).
Hakemukset on jaettu käsittelijöille vastuualueittain jäsen- ten sukunimen alkukirjainten mukaisesti. Jokainen käsitteli- jä ottaa hakemuksia käsittelyyn oman kirjainjakonsa mukai- sesti sitä mukaa, kun saa edellisen hakemuksen käsiteltyä. Osalla käsittelijöistä ei ole omaa kirjainjakoa, jolloin he pys- tyvät auttamaan muita käsittelijöitä ja pitämään käsittelyajat tasaisina eri käsittelyjonojen välillä.
Kun käsittelijä ottaa hakemuksen käsittelyyn, tulee hänen aina tarkistaa, että päivärahan maksamisen edellytykset täyt- tyvät. Näitä edellytyksiä ovat mm. voimassa oleva te-toimis- ton lausunto siitä, että jäsenelle voidaan maksaa päivära- haa, jäsenyyden voimassaolo ja maksetut jäsenmaksut.
Ensimmäisten hakemusten osalta palkka- ja työssäolotieto- jen tulee olla toimitettuna 26 työssäoloehdon täyttävältä vii- kolta.
Soviteltujen päivärahojen liitteenä tulee olla selvitys haku- jakson aikana tehdystä työstä ja siitä maksetusta palkasta sekä palkkalaskelmassa ilmoitettujen työtuntien tulee täs- mätä hakemuksessa ilmoitettuihin työtunteihin.
Käsittelijät myös tutkivat, täyttyvätkö korotetun ansio-osan maksamisen edellytykset. Mikäli päivärahan maksamisen eh- dot täyttyvät ja hakemuksessa on mukana kaikki tarvittavat liit- teet, käsittelijä laittaa päivärahan maksuun. Päiväraha makse- taan ensimmäiselle mahdolliselle päivärahanmaksupäivälle.
Hakemuksista puuttuu usein päivärahan maksamista varten oleellisia tietoja ja näin ollen käsittelijän on pyydettävä jäse- neltä lisäselvityksiä. Ensihakemuksista puuttuvia tarpeellisia tietoja tai liitteitä on noin 84 prosentissa tapauksista. Sovi- teltujen hakemusten kohdalla lisätietoja täytyy pyytää noin 22 prosentissa tapauksista.
Käsittelijä ei voi käsitellä hakemusta loppuun ja maksaa päivärahaa, mikäli hänellä ei ole kaikkia tarvittavia tietoja päivärahan maksamiseksi. Näissä tapauksissa käsittelijä lähettää lisäselvityspyynnön usein kirjeitse, sillä siitä jää sekä kassalle kopio järjestelmään, jotta myös kirjeen vas- taanottaja saa tällöin pyydetyt tiedot selkeästi esitettyinä.
Mikäli kyseessä on puhelimitse tarkistettava asia, käsittelijä soittaa mahdollisuuksien puitteissa jäsenelle. Käsittelijä jät- tää lisäselvityksiä odottavan hakemuksen käsittelyjonoonsa ja saa järjestelmän kautta tiedon heti, kun lisäselvitys saa- puu. Keskeneräiset hakemukset käsitellään aina heti lop- puun, kunhan kaikki tarvittavat asiakirjat ovat kassalla.
Käsittelijät noudattavat päivärahan maksamisessa Työttö- myysturvalakia, jonka soveltamisesta Sosiaali- ja Terveysmi- nisteriö on antanut ohjeet.
kuljetusalan Työttömyyskassa
Puhelinpäivystys:
klo 9.00-12.00 puh. (09) 613 111
työttömyyskassan asiakaspalvelu avoinna:
Arkipäivisin klo 9.00–15.00 Faksi: (09) 6131 1333
Työttömyyskassan sähköinen palvelu
www.kuljetusalantk. 
Käyntiosoite:
Siltasaarenkatu 3-5, katutaso 00531 Helsinki
Postiosoite:
Kuljetusalan Työttömyyskassa PL 65
00531 Helsinki


































































































   25   26   27   28   29