Page 31 - Merimies 3 2015
P. 31

Sipilä förstör
den  nska handelssjöfarten
När Jyrki Katainen bildade meddelade att de tar tillbaka nedskär-
regering i Finland efter det föregående riksdagsvalet skrevs ett mål om att mins- ka stödet till handelssjöfar-
ten med 20 miljoner in i regeringspro- grammet. Omedelbart efter att det offentliggjordes vände sig sjöfartens ar- betsmarknadsparter till regeringen och regeringspartierna med den gemensam- ma synen att en nedskärning av stöden skulle leda till omedelbara ut aggningar. Hela stödsystemet baseras på en rekom- mendation från EU-kommissionen och är avsett att trygga utövandet av han- delssjöfart i EU-länderna och EU-sjö- männens arbetsplatser i en allt tuffare internationell konkurrens, där fartyg från tredjeländer redan får olika skattelättna- der eller liknande stöd.
Katainens regering gav slutligen efter för kraven när organisationerna medde- lat att de omöjligen kunde gå med i 2013 års sysselsättnings- och tillväxtavtal om regeringen hotar att förstöra verksam- hetsförutsättningarna för den  nska handelssjöfarten. Regeringens ekonomi- politiska ministerutskott beslutade sig för att avstå från nedskärningarna, varef- ter Sjömans-Unionen och Rederierna i Finland tecknade en treårig kollektiv- avtalslösning i enlighet med sysselsätt- nings- och tillväxtavtalet.
Förvåningen var stor när det visade sig att ett mål om att minska stödet till handelssjöfarten återigen skrivits in i programmet för Juha Sipiläs regering, som bildades efter det senaste riksdags- valet. Den här gången gällde det spe- ciellt passagerarfartyg och var återigen 20 miljoner euro. Hur kan det vara möj- ligt när den förra regeringen uttryckligen
ningarna om handelssjöfarten går med i sysselsättnings-ochtillväxtavtalet?Hur kan regeringen ta tillbaka sitt löfte mitt under avtalsperioden och hota näringen med samma nedskärningar? I det nor- mala livet skulle det kallas ett svek och förljugenhet.
Om nedskärningshotet förverkligas kommer det att leda till en ut aggning av passagerarfartyg under  nsk  agg, troligen till Sverige eller Estland. I Sveri- ge är stödsystemet förmånligare och enklare än i Finland. Dessutom fungerar det så att man inte behöver behandla stödet varje år i samband med budge- ten. Estland har inget stödsystem, men landets bolagsbeskattning och arbets- kraftskostnader är så lockande att  nska passagerarfartyg som tra kerar utan stöd inte skulle ha någon möjlighet att konkurrera med esterna. Oavsett hur det är så kommer en nedskärning av stödet att leda till en förlust av tusentals  nska arbetsplatser till havs och att passage- rarfartygsnäringen  yttar från Finland permanent.
Om Sipiläs regering håller fast vid sitt hot har Sjömans-Unionen ingen möjlig- het att förlänga kollektivavtalet enligt sysselsättnings- och tillväxtavtalet. Det innebär att vi kommer att gå en för- bundsrunda i våra huvudavtalsområden i månadsskiftet februari-mars 2016. Ef- tersom Sipiläs regering genom sitt age- rande har orsakat en situation där han- delssjöfarten och därigenom en fri fortsättning på Finlands export och im- port hotar att förhindras är det tydligt att en lösning på situationen kräver en tyd- lig försäkran från regeringen och rege- ringspartierna, Centerpartiet, Modera-
terna och Sann nländarna att Finland inte vidtar några åtgärder för att minska redan förverkligade stöd så länge som EU-kommissionen vidmakthåller sina rekommendationer rörande stöd till han- delssjöfarten. Tvärtom bör regeringen äntligen förbinda sig att trygga verksam- hetsförutsättningarna för Finlands han- delssjöfart och därigenom Finlands för- sörjningsberedskap även i fortsättningen. Finland är alltjämt en ö som behöver en egen handels otta och  nsk handelssjö- fartsexpertis.
SImo ZIttIng
ordförande
simo.zitting@smu. 
innehåll:
34 Sjömans-unionens kongress närmar sig
- ställ upp som kandidat!
35 Besättningen på M/s Skiftet är oroliga för sina jobb
40 Detkokaridenåländska förbindelsefartygstra ken
41 nu ska julhälsningarna skickas in via Sjömans- unionens hemsida
42 Särdragenitidsbundna arbetsavtal
45 Hurbehandlasansök- ningar i arbetslöshets- kassan?
2015 • 3 // MS 31
LEdARE
På svenska


































































































   29   30   31   32   33