Page 9 - Merimies 3 2015
P. 9

Virolaisen yrityksen saapu- minen Ahvenanmaalle on suoraan seurausta Ahve- nanmaan maakuntahalli- tuksen vahvasta intressis- tä avata yhteysalusliikenne kilpailulle. Nyt tavoite on saavutettu ja lä- hes kaikki linjat, pieniä reittejä lukuun otta- matta, kilpailutettu. Viimeisin niistä oli eteläinen linja. Sen kilpailuttamisella maa- kuntahallitus tavoitteli 12 prosentin kus- tannussäästöjä, eli noin puoltatoista – kahta miljoonaa euroa neljän vuoden aikana.
Kilpailutukset toteutettiin koko EU:n alueen avoimena kilpailuna. Selvää oli, että se houkuttelee mukaan myös ulkomaalai- sia yrityksiä – ja sitä maakuntahallitus var- masti tavoittelikin. Naapurimaa Ruotsi on pitkälti poissuljettu kuvioista, koska sen työehdot ja palkat ovat samaa tasoa kuin Suomessa, elleivät paikoin jopa paremmat.
Lahdentakainen Viro vastasi kutsuun kuitenkin auliisti ja virolainen nordic jetli- ne oü voitti kilpailutuksen 8,6 miljoonalla eurolla. Tähän saakka eteläisen linjan neli- vuotiskausi on maksanut maakuntahalli- tukselle 12,9 miljoonaa euroa. Virolaisten tekemä tarjous oli yli neljä miljoonaa euroa nykyistä kustannustasoa halvempi (noin 30 prosenttia).
Eteläisen linjan kilpailutuksesta on vali- tettu markkinatuomioistuimeen. Kilpailu- tukseen osallistunut suomalainen yrittäjä
pitää virolaisyhtiön tarjousta ”epänormaa- lin halpana.” Virolaisten voittama tarjous oli suomalaisen marillan tarjousta noin 20 prosenttia halvempi. Suomalais rman yrittäjistä toinen on toiminut kipparina maakuntahallituksen yhteysaluksilla ja pi- tää virolaisyhtiön tarjousta hintojen polke- misena.
Miksi Ahvenanmaan maakuntahallitus valitsi kilpailutuksen voittajaksi ulkomaa- laisen, virolaisen toimijan, joka vie veroja pois Ahvenanmaalta, ei ole selittävissä millään järjellä. Kuinka hyvää huolta uudet yrittäjät pitävät kalustosta, jonka omistaa edelleen maakuntahallitus, vain aika näyt-
tää. Sopimuskaudet ovat melko lyhyitä, jo- ten sitäkin voi miettiä kuinka sitoutuneita uudet toimijat ovat pitkäjänteiseen toimin- taan vaikeakulkuisessa saaristossa.
Suomalaisia merenkulkualan työehtoja sovellettava
Eteläisen linjan yhteysaluksilla työskentele- vä miehistö on peloissaan töidensä jatku- vuudesta, kun virolainen työnantaja aloit- taa sillä aikanaan toimintansa. >>
M/s Skiftet Långnäsin satamassa.
Lautoilla on tarkat aikataulut, joissa ne kulkevat: yhteysalusten lastaus käy ammattilaisilta kuitenkin ripeästi. Etualalla matruusi Robert Persson.
Yt-matruusi Linus Jansson ajaa vahtia. Hän opiskelee perämieheksi Ahvenanmaan ammattikor- keakoulussa. Taustalla kapteeni Karl Sundman valmistautuu seuraavaan satamaan saapumiseen. Miehistön yhteishenki on hyvä, sillä ilman hyviä ryhmätyötaitoja yhteysalusta olisi haastavaa ajaa.
2015 • 1 // MS 9


































































































   7   8   9   10   11