Page 20 - Merimies 5 2015
P. 20

AJAnkohtAistA
Näkökulma: kustannukset ja ongelmat kasvavat hallinnon pirstaloituessa
Suomessa viime vuosina tapahtuneista hallinnon maakuntiin hajauttamisen ko- keiluista voi kysyä, ovatko ne osoittautu- neet toimiviksi ratkaisuiksi vai toimivatko vanhat, yksinkertaiset järjestelmät pa- remmin. Konsulteilla on ollut runsaasti töitä, kun valtion hallintoa on sijoiteltu ympäri maan. Hajauttaminen on vaati- nut laajoja järjestelmien uusimisia it-jär- jestelmistä lähtien. Leikki ei ole halpaa, vaan puhutaan aina kertaluokaltaan sa- doista tuhansista euroista. Ovatko kulut- tajat hyötyneet uudistuksista? Myönteis- tä palautetta saa kaivamalla kaivaa.
”Johtajia ja päälliköitä tusinoittain”
byrokratia ja kulut kasvavat osakeyhtiöittämishankkeen myötä - Samaan aikaan muut varustamot keskittävät toimintojaan
Jäänmurtajan koneisto vastaa voimalaitos- ta ja kansimiehistö on vastuussa muiden kauppa-alusten turvallisesta avustamisesta. Jäänmurtajien päällystöllä on vuosien, jopa vuosikymmenten kokemus murtajien aja- misesta. Suurilta onnettomuuksilta on tois- taiseksi vältytty, kiitos ammattitaitoisen miehistön. Tilanne voisi olla aivan toinen, jos jäänmurtajan puikoissa seilaisi kokema- ton miehistö.
Suomalaisella jäänmurtajalaivastolla
on hyvä tulevaisuus. Viime keväänä valmis- tunut Paavo Lipposen EK:lle konsulttityönä tekemä raportti Pohjoinen tahtotila – Suomen edellytykset arktiseen talouskasvuun on viimeisin laajamittainen tutkimus, joka osoittaa Suomen suunnan olevan pohjoi- sessa, vaikka viimeaikaisissa töissä tuli hie- man takapakkia.
Jäänmurtajat ovat osa valtion perus- infraa ja niiden yhtiöittämisen hyöty ei ole suhteessa nouseviin kustannuksiin. Järke- vintä olisikin laittaa valtion perusinfraan kuuluva kalusto, kuten jäänmurtajat ja enti- set Merenkulkulaitoksen alukset sekä yhte- ysalusliikenne yhteiseen valtiovarusta- moon, jolloin nykyiset hallintokustannukset laskisivat ja yhtiörakenteet selkeytyisivät huomattavasti.
Hajota ja hallitse on kaikille tuttu lausah- dus johtamistyylistä, jossa valtaa hankitaan ja ylläpidetään hajottamalla valtakeskitty- mät useampaan osaan, jotta niillä olisi yksinään vähemmän vaikutusvaltaa kuin yhdessä. Tunnetusti tämä johtamistyyli on tuottanut monissa organisaatioissa enem- män hallaa kuin hyötyä – ja siihen strate- gialla pyritäänkin.
Arctia shipping -konserni käynnisti lop- puvuodesta toimintojensa hajauttamisen ja osakeyhtiöittämisen: miehitys, HR, turvalli- suus ja tekniikka-asiat asiat siirretään vuo- den alusta perustettavaan hoitovarustamo Arctia Management Services Oy:hyn (AMS). Emokonserni Arctia Shipping Oy:ssä säily- vät talous, ICT, viestintä ja kehitys. Alukset pysyvät Arctia Icebreaking Oy:n ja Arctia Offshore Oy:n omistuksessa. Epävirallisten lähteiden mukaan tiedossa ovat kuitenkin suunnitelmat, joissa jokainen alus muodos- taisi tulevaisuudessa oman osakeyhtiönsä. Osakeyhtiöittämistä perustellaan tehok- kaammalla riskienhallinnalla ja toiminta- mahdollisuuksien parantamisella kansain- välisessä kilpailussa.
Jäänmurtajavarustamon osakeyhtiöittä- misbuumin perustelut eivät ole jäänpitäviä. Päinvastoin valtio-omisteisen kaluston osa- keyhtiöittämispyrkimykset tuntuvat erikoi- selta alalla, jossa ei ole todellista kilpailua. Huoltovarmuuskeskuksen antamissa lau- sunnoissa on todettu jäänmurtajien olevan olennainen osa maamme perusinfraa, jonka ylläpitoon ja uudistamiseen tulee panostaa.
Toimintojen hajauttaminen ei laske kustannuksia, vaan päinvastoin kasvattaa niitä. Byrokratia ja rahanmeno kasvavat, kun yhden yhtiön alle muodostetaan lisää uusia yhtiöitä. Jokaisen yksittäisen yhtiön hallinto vaatii omat kustannuksensa. Johta- jien ja päälliköiden lukumäärä kasvaa entuudestaan. Tavallinen duunari ei voi tänä päivänä kuin puistella päätään katsoessaan konsernin hallintorakennetta: johtajia ja päälliköitä riittää. Samaan aikaan tavallisten työntekijöiden määrää vähenne- tään. Jonkun on tehtävä työtkin: arkinen perustyö aluksilla muodostaa yhtiön tulok- sen – ei johtajien lukumäärä. Monissa yri- tyksissä onkin ryhdytty karsimaan hallintoa ja talouskuluja. On todettu, että mitä yksin- kertaisempi yhtiörakenne on, sen jouhe- vammin koneisto toimii eikä tarvita turhia välikäsiä.
Näyttääkin vahvasti siltä, että Arctia Shippingin suunnitelmissa kuljetaan valta- virrasta päinvastaiseen suuntaan. ”Riskien- hajauttaminen” voi olla myös peitetoiminto sille, että todellisuudessa pyritään pääse- mään kalliiksi mainostetusta henkilöstöstä eroon, sillä ”managementtia” on helpompi kilpailuttaa. Niinpä miehistön kilpailutusta ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.
Jäänmurtajilla työskentelee erikoistu- neita talvimerenkulun osaajia, jotka pysty- vät työskentelemään ammattitaitoisesti ja huolellisesti haastavissa jääolosuhteissa. Jäänmurtajan keittiön tärinässä ruoanlaitto vaatii kovaa kuntoa ja henkistä kanttia.
20 MS // 5 • 2015
KuVA ShutterStOck


































































































   18   19   20   21   22