Page 19 - Merimies 5 2015
P. 19

OSm Ship managementin käytettävyys ratkaisee ”kaikkien käytettävissä on yhteistieto­
palveluksessa oleva pääluotta­ musmies turo ihalainen pitää tankkilaivalta yhteyttä Whats­
Appin ja sähköpostin avulla. Whatsapp on älypuhelimeen asennettava pikaviesti­ sovellus.
”sosiaalinen media, Whatsappin kaltaiset ja sähköposti ovat varmasti eniten käytet­ tyjä sovelluksia, ja tietysti uutisia ja lehtiä luetaan. kun merellä ollaan, välillä ajetaan laivan nettiantennin kannalta sokeassa kulmassa satelliittiin, jolloin nettiyhteydet hetkellisesti pätkivät”, kertoo ihalainen.
varustamot tarjoavat henkilökunnan käyttöön melko hitaita langattomia net­ tiyhteyksiä, joilla onnistuu kuitenkin hoita­ maan pankkiasiat ja muuta välttämätöntä laivalla.
”suurin ongelma on yhteyksien hitaus. kun melkein kaikilla on älypuhelimet, table­ tit ja läppärit, käyttöä on paljon. Yhteydet ovat jo sillä rajalla, että aina eivät esimerkik­ si pankkiasiat onnistu, sillä latautumisaika on liian pitkä.”
ihalaisen mukaan nettiyhteys on henkilö­ kunnan näkövinkkelistä katsottuna tär­ keimpiä asioita laivalla, mitä ei aina varustamoissa ymmärretä. Tästä syystä henkilökunta käyttää kotimaan satamassa myös omia yhteyksiään, ”jotta vehkeet vetä­ vät nopeammin”.
Älypuhelinsovellus Whatsappissa voi tekstailla, siirtää kuvia ja jakaa sijainnin se­ kä soittaa nettipuheluita. kaukokäytössä se on ikään kuin jatkuvasti päällä oleva elä­ mänlanka tietyn porukan, perheen tai parin viestittelyssä. Turo ihalainen tietää, että ”Whatsappia voi käyttää jatkuvasti, kunhan nettiyhteys on”.
Viking linella toimi sama nettitekniikka kuin mantereellakin.
”Meillä on ilmainen langaton laajakaista jokaisessa henkilöstön ruokalassa, ja sitä laajennetaan koko ajan myös henkilöstön hytteihin. Langaton laajakaista on yhdistetty internetiin 4G­ tai 3G­tekniikan avulla. Tämä tarkoittaa sitä, että yhteys voi välillä olla aika nopea ja välillä todella hidas riippuen siitä, missä laiva on ja miten lähellä on lähin tuki­ asema”, kertoo viking Linen iT­päällikkö rené engman.
Laivan ollessa merellä radioliikenteen laatu tukiasemasta päätelaitteeseen vaihte­ lee. Henkilöstön Crew­luokan lisäksi sitä myydään Business­luokan datasiirtona. Matkustajien Public­luokka toimii kokous­ osastolla, kahvilassa ja sviiteissä.
Laivoilla miehistö varsin yleisesti käyttää omaa liittymäänsä. soneran pakettiliittymä toimii kuuleman mukaan nopeammin ja varmemmin kuin laivassa tarjolla oleva. Jossain kohtaa matkaa sekin mataa tai älylaite ei osaa valita kahden maan verkon välillä. Liittymä käyttää ruotsalaisen Telian verkkoa,muttajostainsyystäsitäeivätvoi ostaa muut kuin suomalaiset.
viking Linella aktiivinen ja malttavainen miehistön jäsen pärjää kohtuullisen hyvin laivan verkkoa käyttämällä. Pikaviestimellä pysyy ystäväpiirissään, Facebookissa voi roikkua, mutta yksi palvelu on blokattu pois: Youtube ei toimi. Muutoin ”kaikki tai ainakin tärkeimmät sovellukset toimivat”, sanoo René engman.
FinnlineSilla laivan siltakannella ole­ van kuvun sisässä pyörii satelliittiantenni. Monesti sen kautta saatu nettiyhteys on kapasiteetiltaan hyvin rajallinen ja siirron hinta jotain muuta kuin maanpäällisessä verkossa.
kone joko laivan toimistossa tai messissä. Ropaxeilla on Helsingin laivoilla langaton laajakaista, roro­aluksissa sitä ei ole, eikä Naantalin ropaxeilla. Yhteistietokone ja lan­ gaton laajakaista ovat työntekijöille maksut­ tomia”, kertoo Finnlinesin hanna-leena lahti.
”Laivan internet­yhteys toimii satelliitin tai mobiilidatan kautta, ja se on jaettu pääl­ lystön hytteihin yrityksen PC­koneille. Näillä käytetään yrityksen ohjelmistoja, mutta myös nettisurffaus on myös sallittu.”
Miehistön omat laitteet toimivat mobiili­ verkon kautta silloin, kun kuuluvuutta ran­ nikon läheisyydessä on. Jos laiva on muu kuin Helsingin ropax ja ollaan pois ranni­ kolta, miehistön älyluuri tai tablet on käytännössä pimennossa. Whatsapp ei siis ole parhaimmillaan Finnlinesilla.
kevyttä kommunikaatiota
edellä mainitun Whatsappin rinnalla voi ko­ keilla puhelinsovellusta Kik. kik­käyttäjien kesken voi luoda ryhmän, joka viestii keske­ nään sanoin ja kuvin. kik toimii yksinkertai­ sesti ja sen saa käyttöön puhelin­ numerotietoa luovuttamatta. Whatsapp taas vaatii numerotiedon luovuttamisen.
kikillä voi olla hankala päästä alkuun, ellei anna sovelluksen käyttöön puhelimen yhteystietolistaa. ilman sitä kik­kavereita on nolla kappaletta ja jokaisen etsintä tapah­ tuu manuaalisesti. Työmäärällisesti kaverei­ den lisäily ei ole ongelma, ja voihan astumi­ nen kik­maailmaan tapahtua niinkin, että joukko tuttuja ottaa sen samaan aikaan ensi kertaa käyttöön – vaikkapa pitääkseen yhteyttä työssä tai tavallisessa arjessa. kik­ kiin voi myös houkutella tuttuja. Oman kik­pro ilin voi näet jakaa muille tietoon Google Plussan, Flickrin, Instagramin tai Twitterin kautta.
2015 • 5 // MS 19


































































































   17   18   19   20   21