Page 44 - Merimies 5 2015
P. 44

Arbetstagarnas vilotider inom sjöfarten är ofta för korta
Regionförvaltningsverket pressmeddelande 14.10.2015 // Ansvarsområdet för arbetarskyddet, Södra Finland
På  nska fartyg görs det ofta för långa arbetsdagar och de lagstadgade minimivilotiderna underskrids. arbetar- skyddsinspektörerna vid regionförvaltningsverket i Södra Finland stöter ständigt på överträdelser mot bestämmel-
serna om vilotider både på passagerar- och på fraktfartyg. att ar- beta när man är trött ökar risken för olyckor och för lite vila kan, då tillståndet fortsätter, äventyra arbetstagarens hälsa. Tillsynen i an- knytning till vilotiderna har intensi erats under de senaste åren.
Enligt sjöarbetstidslagen ska arbetstagare ges en vilotid per dygn, det vill säga en vilotid på minst 10 timmar under varje period om 24 timmar. En av viloperioderna ska omfatta minst 6 timmar. Om en arbetstagares vilotid störs av kallelse till arbete, ska arbets- tagaren enligt lagen ges tillräckligt med ersättande vilotid.
”vi är tvungna att ingripa i överträdelser mot dygnsvilan i sam- band med nästan varje inspektion”, uppger kari suvela, arbetar- skyddsinspektör för sjöfarten vid regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Oftast är det fråga om enskilda överträdelser, men det har ock- så uppdagats allvarliga fall. En arbetstagare hade till exempel fort- gående mera än 20 timmar långa arbetsdagar och fortsatte efter det att ytterligare arbeta enligt den på förhand uppgjorda arbets- skiftförteckningen utan ersättande vila. De allvarligaste överträ- delserna och sådana som fortsätter polisanmäler arbetarskydds- myndigheten för förundersökning.
Att arbeta när man är trött ökar märkbart olycksfallsrisken. När graden av vakenhet sjunker försvagas observationsförmågan
samtidigt som risktagningen ökar. En trött arbetstagare somnade rentav under sin vakt och orsakade en grundkörning (Olycksutred- ningscentralens undersökningsrapport M2013-05). Om vilotiderna försummas under en längre tid kan arbetstagarnas hälsa äventyras. När det gäller hanteringen av hälsorisker i anslutning till arbetet ska arbetsgivaren använda sig av företagshälsovårdens sakkun- skap.
Inspektörernas observationer visar att det  nns många olika orsaker till att dygnsvilan inte respekteras. Till exempel kan ett tek- niskt fel som uppstått i fartyget, väderleksförhållandena eller un- derbemanning ombord leda till att arbetstagarna inte får vila till- räckligt. Ändringar i rutterna kan leda till att det inte  nns tillräckligt med bemanning för den nya rutten.
”Det ska  nnas rutinanvisningar för avvikelser i anslutning till vilotiderna och en rätt uppgjord arbetstidsbokföring ombord. Syf- tet med tillsynen är att arbetsgivarna på fartygen på eget initiativ utvecklar säkerhetstänkandet och själva förvissar sig om att säker- hetsnormerna följs”, säger Suvela.
Regionförvaltningsverket i södra  nland övervakar arbetssäkerheten ombord på fartyg och i hamnarna inom Finska vikens havsområde och i Insjö nland samt på  nländ- ska fartyg utomlands. arbetarskyddsinspektörerna vid regi- onförvaltningsverket i Södra Finland genomför årligen drygt hundra inspektioner på  nska fartyg i kust- och utomland- stra ken.
44 MS // 5 • 2015


































































































   42   43   44   45   46