Page 3 - Merimies 4 2015
P. 3

Suomalaisesta laivanpäällystöstä suomalaista halpatyövoimaa
Suomessa on jo vuosia koulutettu laivanpäällystön tehtäviin aivan liikaa uusia työntekijöitä. Käytännössä tämä on tar- koittanut sitä, että päällystön jäseniä on tuotettu suoraan
koulusta työttömyyskortistoon. Alan koulut eivät ole suostuneet näkemään tilanteen vakavuutta. Ne ovat jatkaneet toimintaa soke- asti itsekkäistä lähtökohdistaan kuuntelematta varoituksia. Kou- luille koulutuksen järjestäminen on nykyään pelkkää liiketoimin- taa: mitä useampia opiskelun aloittaneita ja valmistuneita on, sitä enemmän koulut ansaitsevat.
Laivanpäällystöliitto on päättänyt ratkaista perämiesten suuren työttömyyden tavalla, jonka seuraukset saattavat olla arvaamatto- mia: Liitto sopi Suomen Varustamot ry:n kanssa 17.8.2016 allekir- joitetulla pöytäkirjalla siitä, että suomalaisilla sekamiehitetyillä aluksilla voidaan siirtyä käyttämään suomalaisia perämiehiä Eu- roopan ulkopuolelta tulevien määräaikaisten työntekijöiden tilalla, mutta ei suomalaisilla ehdoilla vaan EI-EU-työntekijälle maksetta- valla palkalla. Sekamiehitetyillä aluksilla saattaa siten olla jatkossa suomalaisia perämiehiä, joista osalla on suomalaiset työsuhteiden ehdot ja osalla EI-EU-työntekijää koskevat ehdot, vaikka molem- mat tekevät samaa työtä. Kyse on palkka-alesta ja EU-työntekijöi- den välisestä palkkadiskriminaatiosta puhtaimmillaan.
Laivanpäällystöliiton ja Varustamot ry:n välisessä sopimuksessa puhutaan junioriperämiehistä ja perämieskadeteista. Nimitykset ovat harhaanjohtavia: kyse ei ole alan opiskelijoista eivätkä perämieskade- tit tule aluksen normaalin miehityksen lisäksi. Päinvastoin junioriperä- miehillä ja perämieskadeteilla tarkoitetaan koulusta valmistuneita ja osittain jo työkokemustakin omaavia perämiehiä, jotka voidaan palka- ta vuorottelun ulkopuolella huomattavasti pienemmällä palkalla ja huonommin eduin kuin muut samalla aluksella työskentelevät suo- malaiset perämiehet. Jos olisi kyse opiskelijoista tai harjoittelijoista, jotka tulevat alukselle sen normaalin miehityksen lisäksi, voisi olla ymmärrettävää, että heidän palkkauksensa ja muut ehdot olisivat eri- laisia kuin aluksen normaaliin miehistöön kuuluvilla. Näin ei kuiten- kaan ole, vaan nyt tehty sopimus tarkoittaa nimenomaan kahden ker- roksen väen järjestelmän luomista normaaliin miehitykseen kuuluvien eu-työntekijöiden välille: samasta työstä maksetaan täysin erilaiset palkat. Nähtäväksi jää, miten perämiehet itse hyväksyvät tällaisen epä- tasa-arvoisen kohtelun ja onko järjestely ylipäätään laillinen.
***
Harmaalla alueella liikutaan myös siinä, että sopimuksen mukaan va- rustamo maksaa Laivanpäällystöliitolle korvauksen kadettijärjestel- män ylläpidosta. Korvaus vastaa sitä, mitä ”kadettiperämies” maksaa jäsenmaksuna liitolle. Mikä on sopimuksen tarkoittama kadettijärjes-
telmä? Kyse on tavallisista työhön palkattavista perämiehistä. Mitä järjestelmää Laivanpäällystöliitto ylläpitää ja miksi varustamo maksaa sille tästä erityistä korvausta? taitaa olla ensimmäinen kerta, kun työn- antaja suomessa maksaa työntekijäliitolle korvausta työehtosopimuk- sen tekemisestä. Tällainen ei ole kuulunut eikä kuulu Merimies-Uni- onin toimintaperiaatteisiin.
Sekamiehitykset otettiin käyttöön kuusi vuotta sitten. Suomi oli Euroopan viimeisiä maita, joissa näin tehtiin. Ruotsissa sekamie- hitykseen oli siirrytty jo 1990-luvun puolivälissä. Se, että jouduim- me toteuttamaan vastaavat järjestelyt Suomessa, johtui pitkälti siitä, että varustamot olivat tuolloin uusimassa iäkkääksi käynyttä tonnistoaan. Uusien alusten saaminen Suomen lipun alle sekä sil- loisten työpaikkojen turvaaminen edellytti Suomen lipun kilpailu- kyvyn lisäämistä. Tähän päämäärään päästiin sekamiehityksen käyttöön otolla ja tonnistoverolainsäädännön uudistamisella. Se- kamiehitys toteutettiin merenkulkijaliittojen ja varustamoiden yh- teisesti sopimien periaatteiden mukaisesti varustamo- ja aluskoh- taisesti. Järjestelyt ovat johtaneet siihen, että merityöpaikat Suomen lipun alla ovat lisääntyneet viime vuosina.
Laivanpäällystöliitto ja Varustamot ry ovat hehkuttaneet tiedot- teissaan sitä, että ne ovat luoneet mahdollisuuden suomalaisten perämiesten työllistämiseen suomalaisilla aluksilla ja että tällä taval- la ollaan ratkaisemassa perämiesten työttömyys ja ylimitoitetun koulutuksen tuottamat ongelmat. Tiedotteissa ei kerrota sitä, että tämä on tapahtunut puolittamalla perämiehen palkka ja purkamalla vuorottelujärjestelmä. Suomalainen laivanpäällystö ja heidän edun- valvojansa ovat näin tehdessään astuneet todella vaaralliselle tielle, jonka loppupäätä ei näy. Suomalaisesta laivanpäällystöstä on kerral- la tehty suomalaista halpatyövoimaa, joka pakotetaan ottamaan vas- taan työtä, josta maksettavalla palkalla ei pärjää Suomessa.
Suomen Varustamot ry on jo ehtinyt esittää Merimies-Unionille vastaavan kaltaisen järjestelmän luomista miehistöasemassa oleville työntekijöille. Unioni on kuitenkin ilmoittanut jyrkästi, että se ei tule hyväksymään omien jäsentensä jakamista kahden kerroksen väeksi ja että se ei tule edes neuvottelemaan tällaisesta vaihtoehdosta.
simo Zitting
Puheenjohtaja
simo.zitting@smu. 
pääkirjoitus
2016 • 4 // MS 3
Jukka-Pekka Flander


































































































   1   2   3   4   5