Page 17 - Merimies 5 2016
P. 17

Turvallisuustehtävissä miehistökin vastuussa
Huolellisuusvelvoite koskee eniten päällystöä
TEKSTI jukka SundhOlM
– M erilain rangaistus- säännös hyvän
merimiestaidon
laiminlyönnistä koskee aluksen päällikköä, perämiestä ja konemestaria. Mutta se voi koskea myös miehistön jäsentä, joka suorittaa aluksessa olennaisen tärkeää turvallisuustehtävää. Miehistön jäsen voi esimerkiksi olla mää- rätty suorittamaan pelastustehtäviä hätäti-
lanteessa.
Näin sanoo varatuomari raimo kurki,
joka on tutkinut hyvän merimiestaidon lai- minlyöntiä. Kurki on ihmeissään siitä, ettei termiä hyvä merimiestaito ole määritelty yh- dessäkään laissa.
Hyvää merimiestaitoa on näin ollen pa- rasta lähestyä osatekijöiden kautta. Niitä ovat vahdinpito, tähystys, turvallinen nope- us, väistämisvelvollisuus, aluksen sijainnin ja kurssin varmistaminen sekä navigointi- laitteiden käyttö.
– Hyvä merimiestaito tarkoittaa huolel- lisuusvelvollisuutta, Kurki tiivistää.
Miehistön jäsenet harvoin oikeudessa
Oikeudellisesti huolellisuusvelvollisuus pe- rustuu merenkulun turvallisuuden kansain- välisiin ja kansallisiin säädöksiin, määräyk- siin ja ohjeisiin. Tähän listaan kuuluu myös kirjoittamaton hyvä merimiestapa.
Tunnettuja oikeustapauksia ovat esi- merkiksi aluksen lastin siirtyminen M/S Karelialla vuonna 1986 ja sääolosuhteiden ennakointi M/S Heraklesilla ja työntöproo- mu Bulkilla vuonna 2004. Karelian tapauk- sessa päällikkö tuomittiin laiminlyönnistä huolehtia aluksen merikelpoisuudesta ja
perämies hyvän merimiestaidon laimin- lyönnistä.
Työntöproomun tapauksessa tuomiois- tuin totesi, että alusyhdistelmä menetti oh- jattavuutensa moottorihäiriöiden vuoksi ja näin ollen jääneen näyttämättä, että pääl- likkö olisi syyllistynyt hyvän merimiestai- don laiminlyöntiin.
Hyvän merimiestaidon noudattaminen on sälytetty päällystön vastuulle.
Merilain 20 luvussa oleva teksti hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä koskee etupäässä päällystöä. Miehistö ei kuiten-
Tiedossa yksi tapaus, jossa miehistön jäsen tuomittiin sakkoon.
kaan ole turvassa vastuusta silloin, kun sil- le on osoitettu meriturvallisuuteen liittyviä tehtäviä.
– Merilaissa ja oikeuskäytännössä pää- vastuu hyvän merimiestaidon laiminlyön- nistä kuuluu päällikölle ja muulle päällys- tölle. Kansainvälisten meriteiden sääntöjen mukaan vastuun piiriin kuuluu myös laiva- väki. Miehistön jäsenten laiminlyönneiksi katsottavat tapaukset liittyvät pelkästään yksittäisten säännösten ja määräysten vas- taiseen menettelyyn.
Raimo Kurjella on tiedossaan vain yksi tapaus, jossa myös miehistön jäsenen menettely on ollut oikeuden käsittelyssä. Matkustaja-alus oli vuonna 1987 tulossa Göteborgiin, kun henkilö putosi laidan yli. Aluksen intendentti oli saanut tästä tiedon eräältä matkustajalta, mutta intendentti ei
tiedottanut havainnosta eteenpäin komen- tosillalle. Ruotsalaisessa hovioikeudessa intendentti tuomittiin sakkoon avunannos- ta merilain säännösten rikkomiseen.
Eläkeläinen paneutui oikeustapauksiin
VaratuOMari raiMO kurki työs- kenteli pitkään liikenne- ja viestintä- ministeriön merenkulkuyksikön pääl- likkönä. Hän eläköityi 2006, mutta ei jättänyt kokonaan merenkulun miet- timistä.
Raimo Kurki teki Helsingin yliopis- toon vuonna 2014 lisensiaatintyön aiheesta Hyvän merimiestaidon lai- minlyönti. Kurki kävi tutkimusta teh- dessään läpi 180 kotimaista ja poh- joismaista oikeustapausta.
Tänä syksynä Kurki on pitänyt me- renkulkijoille luentoja aiheesta.
2016 • 5 // MS 17
Hyvä MEriMiEstAito


































































































   15   16   17   18   19