Page 32 - Merimies 5 2016
P. 32

sivusEili
Suolaista vettä vaimon silmissä
edelliSeSSä nuMerOSSa (4/2016) kolumnoi Pertti Rönkkö.  korostui. Saman pystyi aistimaan merenkulkijoista myös Ruot-
Kirjoitus lennätti ajatukseni 1970-luvun lopulle. Samaan aikaan kun Pertti rupesi tekemään Merimies-lehteä, minä aloin vääntää Rautatieläisten Liiton Rautatieläinen-lehteä. Tiemme kohtasivat Paasipainossa viimeistellessämme julkaisuja painokuntoon.
sin-laivoilla, joilla istuttiin monen monta kokousta.
MKH nousi VR:lle paluuni (!) jälkeen kielteisellä tavalla otsikoi- hin. Kolme johtavaa virkamiestä olivat munanneet ja samalla tuh-
rineet työnantajansa maineen. Oikeussalissa nuija paukkui. MKH:laisten hyvää huumorintajua osoittaa yhden työtoverini murjaisu läksiäisissäni: ”Hulluhan sinä olet, kun täältä pois lähdet. sesti tuumaili, että eivät ne rautapyörän maailmassakaan mitään  Tämän jälkeen et näe suolaista vettä kuin vaimosi silmissä.” Enää
Koskaan ei tullut puheeksi, mutta eiköhän toinen meistä ollut varma, että merimies todellakin on eri mies. Toinen todennäköi-
pilipalipoikia ole. Tavoite meillä var-
masti oli sama: tehdään töitä yhtei-
seksi hyväksi ammattiliiton jäsenten
etua ajatellen. Nykyajalle leimallinen
muutos on osunut kiskoliikentee-
seen voimakkaasti. Rautatieläisten Liittoa ja sen äänenkannattajaa ei enää ole.
Jos on maailma Perttiä vienyt, en minäkään ole juuttunut paikal- leni. Löysin nimittäin yhden puhelinsoiton jälkeen itseni työnanta- jan leivistä eli VR:ltä. Näkökulma muuttui, mutta perusajatus ei: ammattilaisia kaikki tyynni.
Sitten puhelin taas soi. Eteen avautui täydellisen uusi ja outo maailma. Merenkulkuhallituksessa (MKH:ssa) ensimmäiset oppi- ni olivat, että byrokratia on rakasta ja merikapteeni on heti juma- lasta seuraava – ylöspäin. Merenkulkuhallituksessa kertyi myös kriisiviestinnän kokemusta enemmän kuin lääkäri määrää. Sally Albatross ajoi väylältä sivuun ja osittain upposi, yksi Tallinkin alus törmäsi Kustaanmiekkaan ja sitten tapaus Estonia. Se ei unohdu ikinä
ei ole Merenkulkulaitostakaan. Merikapteeni on heti jumalasta Sekä meri- että junaliikenteessä
seuraava - ylöspäin.
on tärkeää suhtautua oikein asiak- kaisiin. Tavaraliikenne on selkeää, koska kumppanit ovat isojen yritys-
ten logistiikka-asiantuntijoita ja käsiteltävät asiat laajoja koko- naisuuksia. Matkustajaliikenne onkin sitten toinen asia. Mat- kustajat ovat eksperttejä, joista moni haluaa tuoda mielipiteensä esiin. Tähän kun otetaan mausteeksi ongelmat, joita on turha kiistää eli myöhästymiset, kalustoviat ja muut pulmat, ilmapiiri muuttuu ivalliseksi ellei jopa vihamieliseksi. Poikkeustilanteis- sa ja ryöpytyksessä luoviminen on kriisiviestintää sekin.
Mutta hei, käännetäänpä mielialaviritintä toiseen suuntaan, kun joulukin on tulossa. Haluan nostaa glögimaljan Merimies-Unionin jäsenille ja Merimies-lehden lukijoille!
Martti Mäkinen
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva VR:n viestintäjoh- taja ja entinen Merenkulkulaitoksen tiedotus- päällikkö. Nykyisin hänen tärkein tehtävänsä on
Kuusi vuotta “merenkulkijana” saivat minut vakuuttuneek-
si, että väki oli ammattitaitoista ja sitoutunutta. Jäänmurtajilla,
luotsauksessa, merikartoituksessa ja väylänhoidossa se oikein  käydä luistelemassa tyttärentyttärensä kanssa.
32 MS // 5 • 2016


































































































   30   31   32   33   34