Page 45 - Merimies 5 2016
P. 45

Antalet sjöolyckor har ökat
antalet olycKor där FinsKa han- delsfartyg varit inblandade har ökat un- der de senaste månaderna.
Under perioden januari-september 2016  ck Tra  kännedom om 36 olyckor i  nska farvatten där  nska handelsfar- tyg var inblandade. Det är mer än under hela fjolåret sammanlagt.
I fjol ökade antalet olyckor i huvudsak på fartyg i inrikes tra k.
På Tra  bedömer man att största de- len av olyckorna berodde på bristande situationsmedvetenhet ombord. Bak- grunden till många olyckor tros vara brister i säkerhetskulturen.
– Säkerhetsläget inom  nsk handels- sjöfart är dock som helhet taget god och
till all lycka har vi hittills undgått olyckor med allvarliga personskador som följd, konstaterar sjöfartsdirektör tuomas routa på Tra .
Man har sett en ökning i synnerhet av sådana olyckor där olika faktorer som påverkar individens agerande har be- dömts vara den primära orsaken. Olyck- orna som berott på tekniska fel har varit mindre allvarliga och deras antal har förblivit konstant.
Innevarande år har varit dystert också när det gäller båtolyckor med dödlig ut- gång. I januari-september var antalet omkomna redan uppe i 40, dvs. lika många som under hela fjolåret.
Arbetsgivarna har skyldighet att främja likabehandling
enligt disKrimineringslagen
ska större företag med minst 30 an- ställda ha en skriftlig likabehand- lingsplan senast i början av år 2017.
Löntagarnas centralorganisatio- ner räknar med att satsningarna lö- nar sig i och med att en förbättrad arbetstrivsel också ökar produktivite- ten på arbetsplatsen. Att främja lika- behandling borde vara en naturlig del av den dagliga verksamheten på ar- betsplatsen.
Det är fråga om diskriminering om någon behandlas sämre än an- dra på grund av sina personliga egenskaper. Dessa omfattar ålder, ursprung, nationalitet, språk, religi- on, övertygelse, åsikt, politisk verk- samhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell lägg- ning eller någon annan omständig- het som gäller den enskilde som person.
Polaris redo för isbrytning
den nya isbrytaren Polaris ligger vid Hanaholms kaj i Helsingfors och väntar på att få komma ut och arbeta.
Kapten pasi järvelin hoppas att Fin- lands mest effektiva isbrytare får lämna hamnen direkt efter årsskiftet.
– Tekniskt sett är allt klart. Lite kru- melurer i samband med ändringar i lotsningsförordningen skjuter dock upp sjösättningen till efter jul, berättar han.
Järvelin är nöjd och stolt över det nya fartyget. Polaris är inte bara effektiv (22 MW total effekt), utan också miljövän- lig. Den är den första isbrytaren i världen som använder både  ytande naturgas LNG och diesel med ultralåg svavelhalt som bränsle. Den har också fast oljebe- kämpningsutrustning.
Järvelin berömmer framför allt isbry- tarens smidighet.
– Polaris har klarat sig bra i modell- proven. Jag tror att den klarar sig ut- märkt även i is.
Polaris inleder sitt arbete i ett histo- riskt samband, då Finland  rar sitt 100-årsjubileum år 2017. För att  ra det pryds fören på Polaris av ”Finland 100”.
n
E
d
E
l
r
A
f
d
i
v
Pekka Karppanen
2016 • 5 // MS 45


































































































   43   44   45   46   47