Page 31 - Merimies 1/2017
P. 31

jäänmurtajat – viennin veturit
TieTeeN PÄivillÄ TaMMiKUUSSa
perehdyttiin jäänmurron historiaan. Merenkulkua tarkasteltiin muutoin- kin teemalla Suomi saarena.
Tilaisuudet olivat osa Suomi 100 -ohjelmaa. Jäänmurtajat saivat erityis- tä huomiota, koska tutkijoiden mu- kaan ne ovat osa Suomen kasvun his- toriaa. Jäänmurtajat olivat tärkeässä roolissa, kun Suomesta tuli teollinen maa, joka kykeni suojelemaan itse- nään talvelta. Talvimerenkulku mah- dollisti sen, että hyvinvointi koheni ja sivistys edistyi.
– Jäänmurtajat ovat osa modernin, länsimaisen Suomen syntytarinaa, tutkija aaro Saharin kiteytti.
Nykytilan kritiikkiäkin kuultiin.
– Valtio ei näe merenkulkua tärkeä- nä elinkeinona. Merenkulkuhallinto on pirstoutunut olemattomiin, jään- murtaja Urhon entinen päällikkö il- mari aro arvosteli.
Arctia tähyää maailmalle
MONiTOiMiMUrTaja NOrdica on Ohotanmerelle. Vuodenvaihteessa alkanut työrupeama kestää touko- kuun alkuun. Silloin murtaja palaa Suomeen.
Arctia Offshore Oy myy jäänmurto- palveluita kansainväliselle varusta- molle. Yhtiön mukaan näin paranne- taan Arctian laivaston käyttöastetta ja ylläpidetään miehistön ammattitaitoa.
Monitoimimurtaja Nordica on toi- minut aiemminkin kansainvälisissä offshore-tehtävissä.
Arctia suunnittelee myös tutki- musmatkaa. Se on etsinyt tiedemaail- masta kumppaneita ensi kesäksi kaa- vaillulle matkalle. Jos Arctia löytää riittävästi yhteistyökumppaneita sään- nöllisten tutkimusmatkojen aloittami- seen, jokin monitoimimurtajista saa- tetaan valjastaa tutkimuskäyttöön. Murtaja varustettaisiin erityislaitteilla ja tutkimuskonteilla.
nimitys
SUOMeN varUSTaMOT ry:N toimi- tusjohtajaksi on nimitetty tiina tuur- nala. Diplomi-insinööri Tuurnala aloittaa tehtävässä 1.4.
Tuurnala siirtyy Varustamoyhdis- tykseen Liikennevirastosta, jossa hän on toiminut liikenne- ja tietotoimi- alan ylijohtajana.
Nykyinen toimitusjohtaja olof Wi- dén siirtyy senior advisoriksi.
Varatoimitusjohtajana jatkaa hans ahlström. Hänen vastuullaan ovat työmarkkina-asiat.
Tehoa Saimaan jäänmurtoon
SaiMaalle aiOTaaN HaNKKia nyky- kalustoa tehokkaampi jäänmurtaja. Uusi murtaja saataneen jo ensi vuoden talviliikenteeseen.
Tarkoitus on, että uusi murtaja pystyy avaamaan syväväylälle vähintään 12,6 metrin levyisen kulku-uran.
Liikennevirasto kilpailuttaa aluksen hankinnan. Varustamot voivat osallistua rakentamalla uuden murtajan tai tehos- tamalla vanhaa kalustoaan. Huhtikuus- sa selviää, mitkä varustamot lähtevät kisaan. Liikennevirasto tekee päätökset etenemisestä kesään mennessä.
Liikennevirasto kehittelee myös uu- dentyyppistä moottoroitua irtokeulaa jäänmurtoa varten yhdessä Ruotsin ja Viron kanssa. Keksintöä voitaisiin hyö- dyntää myös Saimaalla.
Saimaan talviliikennettä avustaa jat- kossakin vähintään kolme alusta. Nyt jäätä siellä murtavat Iso-Pukki, Protec- tor ja Meteor. Ne saattavat joutua luo- vuttamaan, jos väylälle on esimerkiksi pakkautunut runsaasti teräsjäätä.
2017 • 1 // MS 31
Heikki Karla
Katariina Kivistö


































































































   29   30   31   32   33