Page 33 - Merimies 2/2017
P. 33

Framgångsrik restaurangbransch är avundsjuk på sjöfarten
M aRa, företagarnas och arbetsgivarnas organisation för turism- och restaurangbranschen, tar ständigt ställning mot sjöfartens stöd. Senast använde MaRa utredningen
om statsstöd som man beställt från Tammerfors universitet som käpphäst.
MaRa utgår från att arbetet att upprätthålla Finlands båttra k är borta från de turism- och restaurangbranschens företag, som ver- kar på land. Därför ser de som sin sak att föra väsen i offentlighe- ten om att ta bort stöden för ”kryssningar”.
skatter. Om sjöfartens arbetsplatser försvinner, mister vi också sjö- männens betalda skatter. Beräkningen ger inga kriterier för att bör- ja skrota ner branschen.
Stör de ut aggade båtarna MaRa:s fred mindre än fartygen som erbjuder arbete för hemlandet? Det skulle vara dumt att tänka så, för då skulle tävlingen bara börja, om alla passagerarfartyg skulle ha samma lönenivå som i Estland.
Vissa av Finlands politiker har hoppat med i MaRa:s och Fin- lands Näringslivs EK:s kälke. De beslutsfattare som ogillar statsbi- drag som går mot Finlands fördel kan gå och vifta med ortodoxa  aggan
framför arbetskraftsbyråerna.
I teorin är det möjligt att sjöfarts-
branschen börjar som svar motarbeta restaurangtjänster i land. Man kan i alla koncentrationen och hoten om att man
ledare
MaRa plockar medvetet de fakta
som passar dem bäst ur utredningen.
MaRa bortser från, att passagerafärjor-
na också sköter en stor del av Finlands
export- och importtransporter och att
den inhemska sjöfarten behövs för att
försäkra vårt lands försörjningstrygghet under exceptionella förhål- landen. Av Finlands export går 90 % mot destinationen med sjötransport. En försämring av sjöfartens näringsliv skulle minska vår konkurrenskraft.
Turism- och restaurangbranschens aktörer ger inget värde åt, att passagerarfartygens resenärer årligen lämnar 550–750 miljoner euro åt dem, genom de tjänster de använder i land.
Av MaRa:s utspel kan man få den uppfattningen, att de nuva- rande stödformerna är en  nsk upp nning. I verkligheten är befri- elsen av moms- och punktskatt för försäljning och tjänster – som också berör internationell  yg- och järnvägstra k – samt besätt- ningskostnader godkända av EU. Ålands särställning har också godkänts av EU.
Om Finland slutar att stödja sjöfarten, skulle passagerarfarty- gen fortsätta att tra kera våra hamnar, men Finlands  agga och nästan 4 000  nska sjömäns arbetsplatser skulle gå förlorade. Samtidigt skulle vi förlora vårt sjöfartskunnande. Tjänstemän med lång arbetserfarenhet har beräknat, att för nationalekonomin är sjöfartens ca 40 miljoner euro stora besättningskostnader plus mi- nus noll. Nu får redarna behålla sina stöd på sjömännens betalda
Branscherna kunde samarbeta för att öka Finlands turism.
fall hitta något att säga om
skär i nollavtal och söndagsarbete. Istället för att förtala, skulle sjö- fartsbranschen ändå samarbeta med turism- och restaurangbran- schen för att öka Finlands turism, till exempel med tjänstepaket som gynnar båda.
MaRa väntar att sommaren kommer att bli livlig. I Helsingfors sätter man upp tiotals nya terrasser med havsutsikt och Lapplands omsättning växer fortfarande. Enligt MaRa:s VD fortsätter bran- schens kraftiga tillväxt. God sommar MaRa! Om vi nu koncentre- rar oss med positiva känslor på vår egen verksamhet.
katariina kivistö
Kommunikationsexpert
katariina.kivisto@smu. 
2017 • 2 // MS 33
på svenska


































































































   31   32   33   34   35