Page 6 - MS 3 2017
P. 6

lusta, että näen tulevaisuuden myönteisenä. Brostedtille on itsestäänselvyys kuulua ammattiliittoon eikä hän pidä mahdotto-
mana ottaa roolia ay-toiminnassa.
– Liittoon kuulumisessa on kyse myös
solidaarisuudesta.
”Täällä ymmärretään rahan päälle”
Ahvenanmaan merenkulun vahvaan tule- vaisuuteen uskoo myös myymäläpäällikkö Mikael holmström. Uskoa vahvistavat uu- det laivatilaukset.
– Luotan siihen, että merenkulku tarjoaa vastakin ahvenanmaalaisille työpaikkoja ja tuo maakuntaan verorahoja, konkarime- renkulkija sanoo.
Holmströmin mielestä on vääryys, että varustamot kilpailevat eri ehdoilla sen mu- kaan minkämaalaisia ne ovat. Ahvenanmaa on kuitenkin pärjännyt kovassa kisassa pa- remmin kuin Manner-Suomi. Silja Linen myynti harmittaa vieläkin.
– Ahvenanmaalaiset ovat helkkarin vii- saita, hoitavat oman bisneksensä niin, että se toimii. Täällä ymmärretään rahan päälle.
Holmströmille itselleen Viking Line ollut hyvä työnantaja, jo 30 vuoden ajan. Varusta-
mon pärjääminen on hänelle sydämen asia, sillä koko perhe on merenkulkijoita. Vaimo on meritöissä, robin holmström seilaa isänsä tavoin Rosellalla ja nuorempikin poi- ka on aloittanut merenkulun opinnot.
Omasta työsarastaan, Rosellan kolmes- ta myymälästä, Holmström on ylpeä. Myy- mälöitä on kehitetty ajatuksella matkustaji- en toiveita ja kiinnostusta vastaaviksi.
Holmström antaa myönteistä palautetta myös liitolle.
Merenkulku tarjoaa varmaan vastakin työpaikkoja.
– Merimies-Unioni on muuttunut pa- rempaan suuntaan. Se on onnistunut vält- tämään lakkoja, ennen niitä oli liikaa. Unio- ni toimii myös mukavuuslippulaivojen pitämiseksi kurissa.
Varustamoiden uskallettava satsata
Ahvenanmaan uutta,  ksua merisukupol- vea edustaa puolimatruusi jimmy Bo- man.
Pienestä pitäen merellä viihtynyt Boman päätyi rakennusalalle suuntautuneen syrjä- hypyn jälkeen meritöihin. Ja aikoo sekä py- syä että edetä uralla. Nuori mies muuttaa syksyllä Turkuun, sillä hän opiskelee meri- kapteeniksi. Ykköshaaveena on varma työ- paikka.
– Merenkulun näkymät ovat olleet pitkää kiikun kaakun. Toivon, että varustamot us- kaltavat satsata merenkulkuun, myös ympä- ristöystävällisiin ratkaisuihin, jotka ovat suo- sittuja ja tärkeitä, kapteeninalku sanoo.
Anders Brostedt on halukas oppimaan uutta ja uskoo, että töitä riittää.
Luottamustehtäviäkin hoitava Ingela Grane kertoo, että Maarianhamina- Kapellskär-reitti vetää hyvin väkeä.
M/s RosellA
• nykyreitti Maarianhamina – Kapellskär (21⁄2 tuntia/suunta)
• noin 70 työntekijää/vuoro (kesällä yli 100)
• lähes kaikki työntekijät Ahvenmaalta tai manner- Suomesta
• palasi Suomen lipun alle 2014
• valmistumisvuosi 1980
6 MS // 3 • 2017


































































































   4   5   6   7   8