Page 7 - MS 3 2017
P. 7

Merenkulku
Aiemmin maakunnassa harjoitettiin me- renkulkua monimuotoisesti, nyttemmin keskitytään tiettyihin kuljetuksiin, erityi- sesti säiliöalustonnistoon ja matkusta- ja-aluksiin. Tämä on tehnyt alasta haavoit- tuvamman. Konkursseiltakaan ei olla vältytty.
Kuivarahtialussektori lähti alamäkeen, kun paperiteollisuus ajautui vaikeuksiin.
– Melkein kaikki kuivalastialukset on myyty. Ainut merkittävä varustamo, joka niitä vielä omistaa, on Godby Shipping, Palmer kertoo.
Ahvenanmaan merenkulun mahtitekijä, Lundqvist-varustamot, operoi säiliöaluk- sia. Lundqvist on ulosliputtanut tankkerin- sa. Varustamon palveluksessa on vain ul- komaisia merenkulkijoita. Päällystöönkään ei kuulu suomalaisia.
Ahvenanmaalla on paljon merenkulun omistusta.
Investointeja tarvitaan
Matkustajalaivaliikenne on tärkeässä roo- lissa, joskin alalla on kova kilpailu ja Ahve- nanmaan satamien kautta matkustavien määrä on laskenut huippuvuosista. Silti viime vuonna matkustajia oli niinkin paljon kuin 3 664 000. Työllistäjänä varsinkin Viking Line on iso.
– Ahvenanmaan merenkulku menestyy, jos otamme etupainotteisesti käyttöön uut- ta teknologiaa. Ainakin Lundqvistilla ja Vi- king Linella on mahdollisuus investoida tehokkuuteen ja ympäristöä säästävään tekniikkaan, koska ne ovat taloudellisesti vahvoja, Richard Palmer arvioi.
Ratkaisevaa tulevaisuuden kannalta on, jatkavatko Itämeren matkustajamäärät kas- vuaan ja lisääntyykö tavaroiden merikulje- tusten kysyntä. Ahvenanmaalaiset jännittä- vät myös, miten käy EU:n hyväksymien miehistökustannustukien, säilyykö tax-free- myynti laivoilla ja kohoavatko polttoaine- kustannukset.
pitää Ahvenanmaan
pinnalla
Merenkulku on edelleen Ahvenanmaan talouden moottori. Vaikka merenkulun suhteellinen osuus tulonlähteenä on vähentynyt, se on yhä maakunnan tärkein elinkeino.
Ahvenanmaan merenkulusta hyötyvät myös Suomen talous ja työmarkkinat.
Ahvenanmaalla on paljon merenkulun omistusta. Rahtilaivat on paljolti
Aulosliputettu.
hvenanmaalla on paljon me-
renkulkualan omistusta, ja se on viime vuosina lisäänty- nytkin. Maakunnan varusta- moiden alukset ovat kuiten-
kin paljolti muiden kuin Suomen lipun alla. Rahtilaivoja seilaa mukavuuslippujen alla. Matkustajalaivastostakin melkein puolet on rekisteröity Ruotsiin.
Ahvenanmaan merenkulkusektorin mak- samasta koko bruttopalkkasummasta noin 60 miljoonaa jää Ahvenanmaalle. Varusta- mot maksavat myös yritysveroa Suomeen. Lisäksi omistajat maksavat osingoista veroa Suomeen.
Tutkija Richard Palmer kertoo, että Ahvenan- maan merenkulussa keskitytään nykyään säiliöalustonnistoon ja matkustaja-aluksiin.
Merenkulku työllistää runsaat 1 000 Ah- venmaalla asuvaa ahvenanmaalaista. Se on 7,3 prosenttia kaikista maakunnan työl- lisistä.
Merenkulun tärkeyttä kuvaavat luvut kasvavat, jos mukaan lasketaan koko me- riklusteri eli myös muun muassa miehitys- laitokset, vakuutusyhtiö Alandia ja pienet erikoisteknologian yritykset.
Tankkerit mukavuuslippujen alla
– Merenkulku on kansainvälistynyt ja Ahve- nanmaallakin ala on muokkautunut uuden- laiseksi, sanoo tutkija richard palmer Ah- venanmaan tilasto- ja tutkimustoimistosta.
2017 • 3 // MS 7


































































































   5   6   7   8   9