Page 22 - Merimies 4 2017
P. 22

Suomessa kymmenkunta saartoa vuodessa
Laivasaarto – mitä ja miksi
Mukavuuslippulaivojen miehistöjen asemaa parannetaan ITF-tarkastusten avulla. Useimmiten palkat ja työaika saadaan kansainvälisten sopimusten mukaisiksi neuvotellen.
Tarkastajien järein keino on laivasaarto.
TEKSTI heikki karla ja katariina kiVistö KUVA shutterstoCk
Mukavuuslippujen alla seilaa- viin laivoihin tehdyt tarkas- tukset johtavat usein työ- ehtosopimusten tekoon.
Sopimukset puolestaan nostavat miehis- tön palkkaa sekä määrittävät viikkotyöajan ja ylitöiden korvaamisen.
ITF-tarkastajat hyödyntävät maailman- laajuista tietokantaa, johon merenkulun työehtosopimukset on rekisteröity. Laivo- jen kulkua tarkastajat seuraavat netissä olevista lähteistä, joista muodostuu ajanta- sainen tilannekuva.
Miehistön asema paranee työehtosopimusten avulla.
Alusten saartaminen on maailmanlaa- juinen menettely. Kaikissa Euroopan mais- sa voidaan saartaa aluksia. Pelkkä tieto mahdollisuudesta, että tarkastaja saattaa tulla laivaan, ehkäisee määräysten rikko- mista.
Suomessa laivasaartojen seurauksena kirjoitetaan kymmenkunta työehtosopi- musta vuodessa. Joskus saarto johtaa no- peasti toivottuun tulokseen, joskus joudu- taan oikeudelliseen menettelyyn.
Usein Merimies-Unionin veljesliitot muissa maissa saavat työehtosopimukset aikaiseksi ennen kuin velvollisuuksia laista- neet alukset tulevat Suomeen.
Miehistölle on yleensä yllätys, että ITF-tarkastaja tulee huolehtimaan heidän oikeuksistaan ja saa tuloksia aikaan.
Erään saarron kulku
• Irtolastialus Baltic Harmony -alus tuli HaminaKotkan satamaan 7. joulukuuta 2016.
• Aluksessa oli 21-henkinen miehistö, josta suurin oli osa  lippiiniläisiä; kapteeni oli ukrainalainen, laivanhoitoyhtiö (miehittämisestä vastaava  rma) rekisteröity Alankomaissa ja alus seilasi Hong Kongin lipun alla.
• Suomen ITF-tarkastajat saivat meriliikenteen normaalien seurantakäytäntöjen ja omien lähteidensä kautta tiedon, ettei aluksen työsuhteissa noudateta työehtosopimusta. Myöhemmin ilmeni lisäksi maksamattomia satamamaksuja.
• Tarkastajat ottivat selvää, ettei mikään ulkomainen liitto ollut vielä aloittanut neuvotteluja työehtosopimuksesta.
• ITF-tarkastaja meni käymään laivassa ja totesi kapteenin kanssa, ettei työehtosopimusta ole. ITF-koordinaattori lähetti asianosaisille kehotuksen aloittaa neuvottelut ITF-tarkastajan kanssa.
• Laivanhoitoyhtiö suostui neuvottelemaan ja ilmoitti, että aluksen päällikkö voi allekirjoittaa sopimuksen. Sopimus allekirjoitettiin laivassa ITF-tarkastajan läsnä ollessa samana päivänä ja asian piti olla selvä.
• Vähän allekirjoituksen jälkeen laivanhoitoyhtiö ilmoitti, ettei sillä ollutkaan valtuutusta suostua allekirjoitukseen ja veti sopimuksen pois.
• ITF-koordinaattori katsoi, ettei ole muuta vaihtoehtoa kuin ”lyödä laiva kiinni”; paikallisten ahtaajien myötävaikutuksella laivan lastaus pysäytettiin välittömästi.
• Laivan omistajataho soitti 8. joulukuuta ITF-koordinaattorille ja ilmoitti, että sopimus tehdään. ITF-tarkastaja palasi laivalle ja kapteeni allekirjoitti sopimuksen uudelleen. Miehistölle tehtiin uuden työehtosopimuksen mukaiset työsopimukset.
ITF-tarkastajat puolestaan toivovat, että merenkulkijat ymmärtäisivät, miten tär- keää on kuulua ammattiliittoon.
Merimies-Unionin toimistossa työsken- teleekolmeKansainvälisenkuljetustyönteki-
jöiden liiton ITF:n toimitsijaa: ITF-koordi- naattori kenneth Bengts sekä ITF-tarkastajat heikki karla ja ilpo minkkinen. Apulaiskoor- dinaattori jan örn työskentelee AKT:n Turun toimistossa.
22 MS // 4 • 2017


































































































   20   21   22   23   24