Page 39 - Merimies 4 2017
P. 39

Förbindelserna på fartyget är långsamma och det interna wlan-nätet är långsamt. Nätförbindelserna krånglar till havs. Man kan sköta bankärenden och andra dylika först i hamnen. På hemlandets område klarar man sig med egen telefon och maskin, men utom- lands är det för långsamt att använda dem.
irriterad från M/t Mastera
Nätförbindelsen är den sämsta möjliga. Man kan inte sköta ärenden ordentligt, när förbindelserna inte fungerar. Just när man håller på och betalar en räkning så bryts förbindelsen och man blir rasande. Det har sagts till om saken, men ingenting görs. Ingen är intresserad? nedslagen från M/s Finlandia
ärenden även när vi ligger i hamn under dagen, eller via nätet och telefonen. På rut- ten Åbo–Stockholm ligger båten endast en timme i respektive hamn.
– När vi är till sjöss kommer man åt nä- tet till exempel med fartygets datorer i mässens dagrum. Även egen mobilutrust- ning kan användas. Det förekommer dock en del skuggområden.
Enligt Nöjd försöker rederiet förbättra datatra kförbindelserna. Satellittäckningen har utökats.
Internetbanker är känsliga.
Kanalbyte avbryter
sammanträdet
Eckerö Lines M/s Finlandia använder fem av varandra oberoende kommunikations- system i sin datatra k.
– Ingen av kommunikationssystemen fungerar hela vägen från Helsingfors till Tallinn (utom den dyra Iridium). Av kom- munikationssystemen används den som för tillfället fungerar bäst och kommuni- kationssystemen överlappar varandra smidigt. För detta ändamål  nns en rout- er på fartyget vilken delar upp tra ken mellan de vid det aktuella tillfället bäst fungerande kommunikationsformerna, förklarar Finlandias controller paulus Vanhanen.
När nätet skiftar till ett långsammare, avbryts användarnas tjänster tills tra k- mängden jämnas ut.
– Många tjänster som använder krypte- rad kommunikation – exempelvis internet- banker – är känsliga för när förbindelseka- nalen byts ut eftersom bankernas system lätt tolkar sådant här som felanvändning och därför avbryts förbindelsen. För använ- daren syns det här som att nätet delas upp, men det är fråga om att rutten som datatra-  ken använder byts ut.
tionaliteten så gott vi bara kan, försäkrar Varpio.
Exempelvis orsakar utrustningsskador tekniska problem. Under ett avbrott an- vänder vi säkerhets- dvs. backupsystemet med vilket vi kan uträtta de mest kritiska ärendena.
Varpio berättar att praxis ombord på OSM-fartygen för närvarande håller på att standardiseras. Samtidigt tas nyare, mer pålitlig och snabbare teknik i bruk.
Arbetsstationer
till personalen
– De fartyg vi har hand om har 5–7 arbets- stationer, som personalen kan använda fritt. Via Wlan-nätverket kommer man åt att använda nätverket med sin egen utrust- ning, förklarar Mikko Varpio.
– Den förbindelse vi använder är den snab- baste och dyraste som offererats oss. För- bindelsen kan exempelvis hantera fem samtidiga telefonsamtal plus e-post och surf på internet.
De förbindelser som Varpio beskriver an- vänds på handelsfartyg med personal om 10–25 personer. Det ser helt annorlunda ut på passagerarfartyg då förbindelserna an- vänds av mellan 1 000–2 000 personer.
Begränsad bandbredd
Tallink Siljas kommunikationschef marika nöjd berättar att rederiet får feedback av såväl personal som passagerare, när tele- fon- och nätförbindelserna inte räcker till eller fungerar.
På rutten Helsingfors–Stockholm kan man exempelvis komma åt att sköta bank-
2017 • 4 // MS 39


































































































   37   38   39   40   41