Page 43 - Merimies 4 2017
P. 43

i tre år. Med arbetskamraterna tänker han hålla kontakt med även i fortsättningen.
– Om mina tjänster duger och tillfället passar mig, kan jag dock tänka mig att fara ut på fartyg och göra något smått. Jag vill ändå att man erbjuder arbete till de arbets- lösa först.
Det blir många bra minnen kvar av karri- ären till sjöss. Det värsta minnet var när Estonia sjönk 1994. Heiskari jobbade då på Finnhansa, som blev en av de första att komma till haveriplatsen.
råd för pensioneringen
Pensionscoachen ilari rantala sammanställde en lista över hur man kan förbereda sig för pensio- neringen.
• PEngAr. Be att få en förhand- suppskattning av din pension ett eller ett halvt år innan pen- sioneringen. Försök att leva i en månad enligt den nya budgeten. Om det inte går, gör korrigering- ar i ditt sätt att leva.
• sOCiALA KOntAKtEr. Gör en lista över vem du skulle vilja prata med i olika livssituationer. Om du endast listade personer
från din arbetsplats, vem kan då ersätta dem? Det är bara du själv som svarar över dina vänskaps- kontakter.
• tiDsAnVänDning. Friheten är det bästa med pensioneringen, men arbetsgemenskapen är också ett skyddsnät. Om du blir helt ensam utan att ha någon- ting meningsfullt att göra, är alkoholen en stor riskfaktor.
• iDEntitEt. Fråga vem vill du vara? En pensionär, ex-någon- ting resten av ditt liv eller nå- gonting helt annat?
Ps. Gör en lista över vilka saker
du fortfarande skulle vilja göra. Uppfyll de – även om det inte kräver en uppnådd pensionsålder!
Seppo Heiskari tänker,
att det är viktigt att ha aktiviteter. Själv spelar han golf.
eget arbetshälsobolag för sjöfart
Eget arbetshälsobolag börjar att betjäna sjöfararna. Maresan Oy kommer att producera tjänster för en stor del av  nska sjöfarten.
ta delen av tjänsterna köper bolaget från externa aktörer.
Osaava keskus som
kontaktpunkt
– Vi har två kunder, arbetsgivare och sjöfa- rare. Vi gör bland annat undersökningar på arbetsplatser med arbetsgivaren. För sjöfa- raren erbjuder vi framförallt förebyggande av hälsoproblem, förklarar Iisakka.
De anställda på ett rederi som har sin arbetsgivare med på Maresan kommer att få Osaava keskus som den första kontakt- punkten. Meningen är att den anställda kontaktar företagssköterskan på centralen. Sköterskan har omedelbart en möjlighet att konsultera andra specialister till exempel en läkare eller sjukgymnast.
– Tjänsten nås alltid på mobilen. Där får man hjälp och information för uppföljning. Tjänsten kommer att byggas enligt kunder- nas behov, berömmer Iisakka.
För hjälp vid akuta fall måste man vända sig till exempel till allmän hälsovård eller Universitets sjukhus. | KK
B olaget som startar i början av nästa år erbjuder expertis som grundar sig på kunskap av sjöfartens arbets-
förhållanden. I sin verksamhet kommer bo- laget att utnyttja lösningar av den nyaste teknologin i distansmedicin.
Man har ansett att det är nödvändigt med egen arbetshälsovård inom bran- schen, eftersom sjöfararna löper en stor risk att bli arbetsoförmögna. En bra arbets- hälsovård kan både förhindra försämring av arbetsförmågan och minska funktions- hinder.
Sjömans-Unionen är en av företagets grundare. Sjömans-Unionens ordförande
simo Zitting tillhör bolagets styrelse.
– Sjömans-Unionen anser att det är vik- tigt att vara med för att påverka linjeringar och innehållet av arbetshälsovård för sjö-
män, motiverar Zitting. Maskinbefälsförbundet är också med.
Av rederierna är Viking Line med och den första som börjar köpa arbetshälsotjänster av Maresan. Dessutom parterna är Sjö- manspensionskassan och Aino Health Ma- nagement Oy.
jarmo iisakka har valts till VD för Mare- san Oy. hilkka tepponen-forsberg har nämnts till den ledande läkaren. Dessut- om anställer man en läkare till Åbo. Störs-
2017 • 4 // MS 43


































































































   41   42   43   44   45