Page 37 - Merimies 1 2018
P. 37

                   ARBETSLÖSHETSKASSAN INFORMERAR
Aktiveringsmodellen
Transportbranschens Arbetslöshetskassa
Resultat av kassans medlemstillfreds- ställelse-enkät
TRANSPORTBRANSCHENS arbets- löshetakassa ordnade enkäten om medlemstillfredsställelse på hösten 2017. Enligt resultat är medlemmar- na nöjda med kassan, speciellt med personalens pålitlighet, aktivitet samt med reagering vid problemsi- tuationer.
Enligt resultat använder mer än 60 % av kassans medlemmar kas- sans nättjänst. Kassan har satsat på webbservice under de senaste åren och nu kan medlemmar till och med skicka ett meddelande till sin egen handläggare via webbtjänst. I telefon- service anger vi allmän information. Servicetiden är 3 timmar per dag så att handläggarna kan fokusera på att handlägga ansökningar efter telefon- jouren.
Via Netta-service kan medlem- marna fylla i ansökningar och välja att få alla kassans brev elektroniskt. Bara beslut och brev om återkrav kommer att skickas per post om medlemmen väljer att inte motta an- dra brev per post. Uppdatera din e-postadress i Nettas egna uppgif- ter-avdelning.
Kassan tackar alla som svarade på enkäten. Nu kan vi utveckla vår verk- samhet vidare och erbjuda bättre ser- vice till våra medlemmar på basis av era idéer.
LAGEN OM AKTIVERINGSMODELLEN trä- der i kraft 1.1.2018. Enligt aktiveringsmo- dellen, skall aktivitet granskas i perioder på 65 dagar.
Eftersom kassan granskar de arbetslö- sas aktivitet i perioder på 65 dagar, kom- mer granskningen att påverka handlägg- ningstiderna.
Aktivitet anses vara:
• lönearbete
• företagsverksamhet
• sysselsättningsfrämjande service • annan service på arbetsplatsen
Personen borde under de 65 föregående dagarna då arbetslöshetsförmån betalats har visat aktivitet genom att vara i arbete så länge att arbetet utfört under en kalender- vecka skulle räknas in i arbetsvillkoret eller tjänat in motsvarande inkomst i företags- verksamhet eller deltagit fem dagar i sys- selsättningsfrämjande service under nämnda 65 dagar.
En arbetslöshetsförmån ska betalas nedsatt med 4,65 procent för 65 utbetal- ningsdagar om en person inte har visat ak- tivitet.
Granskningsperioden börjar på nytt från början och förmånen betalas utan nedsättning, när en person på nytt blir mottagare av arbetslöshetsdagpenning, efter att ha varit sysselsatt i heltidsarbete längre än två veckor utan avbrott, efter att ha varit sysselsatt på heltid som företaga- re eller på motsvarande sätt i eget arbete längre än två veckor utan avbrott eller ef- ter en tid utan ersättning eller skyldighet att vara i arbete.
Aktiveringsmodellen gäller inte de per- soner som får förmån som beviljats på grundval av arbetsoförmåga eller skada,
som arbetar som närståendevårdare eller familjevårdare eller som har en anhängig ansökan om invalidpension.
Självrisktiden förkortas
I fortsättningen kommer självrisktiden att vara 5 dagar i stället för 7 dagar. Detta gäller de personen vars självrisktid börjar tidigast 1.1.2018.
      TELEFONKASSASERVICEN skall av- slutas 28.2.2018 på grund av liten an- vändning
I fortsättningen kan du skicka din ansökan via Netta-nättjänsten. Net- ta-tjänsten hittar du på arbetskassans Internetsidor på adressen www.kuljetusalantk.  eller genom di- rekt länk https://netta.kuljetusalantk. /login.
På Netta-tjänsten kan du skicka ansökningar, uppdatera dina egna uppgifter och skicka meddelande till kassan på ett datasäckert sätt obero- ende av plats och tid. Du kan använda Netta på dator, tablett och smartte- lefon så snart som du har Internetan- slutning på din apparat. Du kan an- vända Netta t.ex. på ett bibliotek.
Ifall du inte kan skicka din ansökan till kassan elektroniskt har du ett al- ternativ att skicka ansökantill din egen regionkontor eller per post till kassan:
Transportbranschens Arbetslöshetskassa PB 65
00531
Helsingfors
 2018 • 1 // MS 37






































































   35   36   37   38   39