Page 39 - Merimies 2 2018
P. 39

                                 Ansvar och gränssnitt i transportkedjan
Vid evenemanget Arbetssäkerhetskultur i hamnen – Säker transportkedja på den ge- mensamma arbetsplatsen som anordnades den 4.10.2017 granskades hela transport- kedjan och alla dess parter, aktörer och funktioner. I transportkedjan gynnar arbete inom ett säkerhetsdelområde även övriga säkerhetsdelområden. I hela transportked- jan finns det ofta olika förhållanden inom olika transportformer, och genom att be- kanta sig med alla främjar man säkerheten. Det talas mycket om befintliga risker, men ändå förstår man sällan vilka följder risker- na får om de förverkligas. Ändrat mänskligt beteende har en större totalinverkan på sä- kerheten, så korrigerande åtgärder och re- surser bör riktas mer mot människornas beteende än på ny teknisk utrustning. Sä- kerhet måste vara en naturlig och automa- tisk del av det övriga arbetet och alla ansva- rar för att skapa en arbetssäkerhetskultur.
Anförandena lyfte även fram transpor- ten av s.k. skumt farligt gods som äventyrar säkerheten, då lastinformationen om det transporterade godset kan vara avsiktligt bristfällig eller felaktig. Det orsakar särskil- da problemsituationer även vid räddnings- arbetet efter en olycka, då det är viktigt att identifiera ämnena som ska hanteras. Myn- digheterna bör med tanke på övervakning och olika potentiella situationer få känne- dom om allt som ökar och främjar trans- portsäkerheten och ändamålsenligheten. Delvis samma frågor togs även upp på Tra- fiksäkerhetsverkets TFG-dag den 1.2.2018.
Gemensamma handlings- modeller vid kemikalieolyckor på Östersjön
I projektet ChemSAR, som inleddes i mars 2016, tar man fram gemensamma hand- lingsmodeller och -anvisningar för Öster- sjöområdet för att rädda mänskligt liv vid kemikalieolyckor till havs. Målet är säkrare och effektivare sjöräddningsoperationer samt stärkande av det internationella rädd- ningssamarbetet. ChemSAR tar även fram elektroniskt utbildningsmaterial till stöd för räddningsverksamheten. Projektet leds av Sjöfartsbranschens utbildnings- och forskningscentral vid Åbo Universitet, och samarbetspartners i projektet är sjörädd- ningsmyndigheter, räddningsverk och ut- bildningsorganisationer från fem Öster- sjöländer. Andra samarbetspartners är rederier, andra myndigheter och aktörer inom sjöräddningskedjan. Materialen som tas fram i projektet är riktade till alla dessa aktörer.
ChemSAR-projektets Midterm Conferen- ce anordnades i Helsingfors den 6.2.2018. Målet var att presentera resultaten som uppnåtts hittills i projektet samt höra inter- nationella experters kommentarer om de framtagna handlingsmodellerna. Som en del av evenemanget berättade Tiina Kapulai- nen från Finnlines om sjötransporten av far- ligt gods ur rederiets synvinkel. Befraktaren ansvarar för att meddela rätt lastinforma- tion och rederiet agerar i enlighet med den. Ibland kan det förekomma fel i lastinforma- tionen på grund av mänskliga orsaker, men det kan även finnas annat som ligger bakom den bristfälliga informationen. Det orsakar säkerhetsproblem för rederiet, vilka löses separat för varje fall. Rederiet ingriper i alla upptäckta brister. Vid kemikalieolyckor ökar även risken för brand. När det gäller säker- heten och beredskap inför olyckor är det vik- tigt att tänka på att fartyget förutom sjöfrakt även bär passagerare.
Ändringar i transporten av farligt gods och anvisningar
Östersjöavtalet är ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding), där man godkänt bestämmelser som utgör un- dantag till den internationella IMDG-koden (International Maritime Dangerous Goods Code) för sjötransport av förpackat farligt gods. Östersjöavtalet gör det alltså möjligt att tillämpa väg- och järnvägsbestämmel- serna (ADR och RID) för transport av visst farligt gods på styckegods- och container- fordonstransport av farligt gods på rorofar- tyg på Östersjön. På en kongress i Lübeck i Tyskland den 4.–6.4.2017 beslutade man om en totalreform av det genomgångna samförståndsavtalet, enligt vars nya be- stämmelse transport av batterier som klas- sas som UN 2794, UN 2795, UN 2800 eller UN 3028 som löst gods är förbjudet. Öster- sjöavtalet trädde i kraft i Finland genom statsrådets förordning och tillämpas från och med den 1.1.2018.
På en ADR-kongress i Genève i Schweiz den 6.–10.11.2017 godkändes på förslag från Tyskland en ändring i ADR-konventio- nens punkt om lastsurrning. Efter ändring- en täcker hänvisningen till CTU-koden hela CTU-koden och inte bara delar av den. CTU-koden (IMO/ILO-UNECE Code of Practice for Packing of Cargo Transport Units) är ett av FN:s sjöfartsorganisation IMO, arbetsorganisation ILO och ekono- miska kommission för Europa gemensamt framtaget regelverk för lastning av styck- egods vid land- och sjötransport. Ändrin- gen träder i kraft den 1.1.2019.
  2
9
20
01
1
8
8•
•1
/
2
S
/
/
/
M
M
S
3
3
9






































































   37   38   39   40   41