Page 12 - Merimies 3 2018
P. 12
”K un täällä on oikein su- ”Jos lossissa ei ole vaijeria, se on lautta ja ”Sakea sumu leijaili merenlahden yllä ja
muista, vastarantaa ei näy. Eikä edes lossin ramppia, joka lasketaan
laituriin”, Vartsalan lossikuljettaja Ilari Kal- lio kuvailee saariston sääolosuhteita.
Sakea sumu leijaili Suomen länsiranni- kolla vappua edeltävänä päivänä ja Kusta- vissa Vartsalan lossillakin näkyvyys oli huono.
”Tutkan avulla ajetaan, kun vastarantaa ei ole näkyvissä.”
Vaijeri hoitaa lossissa apumiehen virkaa
Lossi ”sahaa” rannalta toiselle suoraa lin- jaa. Lossista lossin tekee vaijeri, joka toimii ”apupoikana” aluksen rinnalla.
12 MS // 3 • 2018
tarvitsee enemmän kuin yhden kuljettajan.” Vartsalan lossi on vaijerilossi ja sinäl-
lään kiinnostava vekotin.
”Sitä kuulee isien selostavan lapsilleen
alhaalla kannella, että vaijeri kiskoo aluk- sen rannalta toiselle. Mutta näinhän ei ole”, Koskea ja häntä tapaamaan tullutta pääluottamusmiestä Markku Wahlsténia naurattaa.
Lossia ajetaan moottorien avulla kuten muitakin aluksia. Vaijeri on vain ”viivain”, joka antaa suuntaa kohteesta toiseen. Vali- tettavasti siitä ei ole avuksi pitämään alusta reitillä ja paikoillaan, jos se ajautuu reitil- tään ulos. Niin tapahtui myös Vartsalassa ennen kuin Kallio aloitti siellä työnsä.
lossi ajautui väylältään. Lossi oli tuolla kauempana lahdella, ennen kuin havah- duttiin, että vaijeri ei ole paikoillaan ja alus on pois reitiltä.”
Katse horisonttiin kohti vastarantaa
Lossia ikänsä ajanut Wahlstén tietää, että vaijerin poissaoloa paikaltaan tai katkea- mista ei välttämättä huomaa lossilla ajon aikana. Omat silmät, aistit ja tutka, siinä ovat merimiehen työvälineet. Siitä johtu- en Vartsalassa nyt reilun kolme vuotta lossia ajanut Ilari Kalliokin pitää katseen koko ajomatkan ajan tiukasti horisontis- sa. Merimatka laiturista toiseen kestää noin 10 minuuttia ja koko sen ajan kuljet-