Page 21 - MS_4_2018
P. 21

                               mErimiEs kysyy, lakimiEs vastaa
           Kysymyksiä työajasta merellä osa 3:
Ain’ laulain työtäs tee ...
TEKSTI SaNNaLeeNa kaLLiO
meRimieS: mikä oikeastaan on ylityötä ja miten se määrittyy ulko- maanliikenteessä? kuka päättää ylityön tekemisestä? Jos tekee ”alityö- tä”, vaikuttaako se ylityön määrään ja minkä mukaan palkka makse- taan? miten ylityökorvaus määräytyy?
LakimieS: Merityöaikalain (296/1976) mukaan säännöllinen työ- aika vuorokaudessa on kahdeksan tuntia ja 40 tuntia viikossa (4 §). Työehtosopimuksissa sovittu takuupalkkajärjestelmän mukainen vuorokautinen työaika ei ole sama asia kuin lain tarkoittama sään- nöllinen työaika, koska siihen kuuluu sovittu määrä takuupalkkaan sisältyvää ylityötä. Esimerkiksi ulkomaanliikenteen matkusta- ja-alussopimuksen mukaisten vuorottelujärjestelmä A:n mukaan vuorokautinen työaika on 10,5 tuntia. Vuorokautinen työaika voi- daan työaikasuunnittelussa sijoittaa siten, että se tasaantuu työjak- son aikana tuohon 10,5 tuntiin. Työajan on kuitenkin oltava vähin- tään 8 ja enintään 12 tuntia. Päivätyöntekijöitä, järjestysmiehiä ja vahtia käyviä koskevat lisäksi erilliset määräykset ja säännökset.
Takuupalkkasopimukseen kuuluvan ylityön lisäksi työntekijällä voidaan teettää muuta (varsinaista) ylityötä, josta hän saa erityisen jakajan avulla määritellyn erillisen korvauksen tai vapaata. Merityö- aikalain 9 §:n mukaan työntekijää saa säännöllisen vuorokautisen työajan lisäksi pitää ylityössä enintään 16 tuntia viikossa. Vähim- mäislepoaikojen toteutuminen tulee myös ottaa huomioon ylityötä teetettäessä. Ylityötunteja, jotka kuuluvat takuupalkkaan tai jotka korvataan vuorottelun mukaisina vapaapäivinä (”vastikepäivinä”), ei lasketa mukaan mainittuun enimmäismäärään.
Aluksella ei voi kieltäytyä ylitöistä eli merellä ylityön tekeminen ei ole suostumuksen varaista kuten maatyössä. Senpä takia ylityön enimmäismääräkin on määritelty viikkokohtaisesti, jotta varmiste- taan riittävä lepo ja työstä palautuminen. Miten sitten on suhtau- duttava niihin ylityötunteihin, jotka työntekijä on tehnyt oma-aloit- teisesti esimerkiksi siitä syystä, että aluksen normaali turvallinen operointi edellyttää työnteon jatkamista, vaikka esimies ei erikseen ole määrännyt ylitöitä tehtäväksi? Jos esimies hyväksyy tehdyt yli- työtunnit jälkikäteen työtuntilistoja vahvistaessaan, ei syntyne on- gelmaa. Jos työnantaja on antanut yleiset ohjeet (tai kiellon) ylityön tekemisestä, on näitä ohjeita noudatettava. Työnantajalla ei ole velvollisuutta korvata sellaista ylityötä, joka on tehty ohjeiden vas- taisesti. Paras neuvo lienee aina pyrkiä varmistamaan esimieheltä ylityön tekemisen tarpeellisuus ja hyväksyttävyys etukäteen.
”Alityöllä” tarkoitetaan tässä sellaista työpäivää, jolloin työntekijä ei tee kaikkia työvuorolistaan merkittyjä työtunteja siitä syystä, että
työnantajalla ei ole osoittaa hänelle työtä tai työn tekeminen estyy muutoin. Kun työntekijä on koko suunnitellun työajan työnantajan käytettävissä, on työnantajalla palkanmaksuvelvollisuus koko päiväl- tä. Työvuorolistan mukaisia suunniteltuja, mutta tekemättä jääneitä tunteja ei saa siirtää ja teettää ylimääräisenä työnä esimerkiksi seu- raavana päivänä. Työaikakirjakirjanpitoon on aina merkittävä todelli- set vuorokauden aikana tehdyt työtunnit. Ulkomaanliikenteen mat- kustaja-alussopimuksessa on tästä ”siirtokiellosta” yksi poikkeus (5.12), jonka mukaan suunniteltua vuorokausikohtaista työvuoroa voidaan aikaistaa tai jatkaa yhdellä tunnilla työjakson aikana.
Ylityöstä maksetaan merityöaikalain 13 §:n mukaan varsinainen ylityökorvaus rahana tai, jos siitä on työehtosopimuksella sovittu, vapaa-aikana. Ulkomaanliikenteen matkustaja-alussopimuksessa näin on tehty ja sen mukaan kolme ylityötuntia voi vaihtaa yhteen vapaapäivään. Työtuomioistuin on päätöksellään TT 2017:65 vah- vistanut, että ylityöstä korvauksena annettu vapaapäivä vastaa työ- päivää eikä vähennä vuorottelujärjestelmän mukaisia vapaapäiviä. Myös rahana suoritettavasta ylityökorvauksesta on sovittu työehto- sopimuksissa. Ulkomaanliikenteen matkustaja-aluksissa korvaus ylityötunnista lasketaan takuupalkasta jakamalla se luvulla 100. Merityöaikalaki tai työehtosopimukset eivät tunne tuntia lyhyem- pää aikayksikköä ylityön korvaamisessa, joten puoli tuntia ylityötä korvataan sekin täytenä tuntina.
Mainittakoon vielä, että nk. puuttuvan miehen palkka on vaihto- ehtoinen ylityökorvauksen kanssa. Mainittua palkkaa maksetaan tilanteessa, jossa työntekijöiden työn määrä on lisääntynyt matkan aikana tapahtuneen työvoiman vähentymisen takia (esimerkiksi sairastuminen).
Ylityökorvauksen maksaminen perustuu työtuntilistoihin ja sen takia niihin on aina muistettava merkitä tehdyt ylityötunnit ja niiden syy. On suositeltavaa pitää tämän lisäksi ja kaiken varmuudeksi vielä omaa kirjaa esimerkiksi kalenterin nurkassa tehdyistä työtunneista ja erityisesti ylityöstä ja sen syistä.
Kysymykset tervetulleita:
sannaleena.kallio@smu.fi
    2018 • 4 // MS 21



















































































   19   20   21   22   23