Page 23 - MS_4_2018
P. 23

                toimivaltaa Opetus- ja kulttuuriministe- riöltä tai Opetushallitukselta. Jatkossa Trafin velvollisuus on seurata ja varmis- taa, että merenkulkijoiden koulutuksen sisältö täyttää yleissopimuksen vaati- mukset.
iGF-koodin mukaan rakennettujen alusten henkilökunnan lisäpätevyydet IGF-koodi tuli kansainvälisesti voi- maan 1.1.2017 ja siihen liittyen STCW-yleissopimukseen sisällytettiin vaatimukset IGF-alusten henkilökun- nan lisäpätevyyksistä. Suomi toimeen- pani muutokset kesällä 2017. IGF-koo- di koskee aluksia jotka käyttävät matalan leimahduspisteen polttoainei- ta, kuten LNG:tä tai Metanolia. Lisäpä- tevyydet koskevat vain IGF-aluksia, eivät kaikkia LNG:tä käyttäviä vanhem- pia aluksia, elleivät ne vaihda polttoai- nettaan. IGF-aluksilla työskentelevien lisäpätevyyksiä on kahta eri tasoa. Pe- rustason lisäpätevyys koskee meren- kulkijoita, joilla on erityisiä tehtäviä liittyen polttoaineeseen, sen käyttämi- seen tai siitä huolehtimiseen IGF-aluk- silla. Tämän lisäpätevyyden saamisen ehtona on siihen liittyvän koulutuksen suorittaminen. Toinen taso on tarkoi- tettu päällikölle, konepäällystölle ja muille henkilöille, jotka ovat välittö- mässä vastuussa polttoainejärjestel- mistä, polttoaineesta tai siitä huolehti- misesta IGF-aluksilla. Tähän ylempään lisäpätevyyteen tarvitaan peruskoulu- tuksen ja lisäkoulutuksen lisäksi kuukausi meripalvelua IGF-aluksella. Meripalveluun pitää kuulua osallistu- minen kolmeen polttoainetäydennyk- seen, joista kaksi voi olla simuloituja osana lisäkoulutusta. Suomessa hy- väksytään meripalvelun korvaaminen hyväksytyllä, simulaattorissa tehtävällä koulutuksella.
Lisätietoja voimassa olevista säädök- sistä löytyy Trafin sivuilta www.trafi.fi. valitsemalla ”Merenkulku”/”säädökset”. Pätevyyksiä koskevassa osiossa taas on pätevyyskirjojen ja lisäpätevyystodistus- ten hakemisohjeita, yleistä tietoa sekä ajankohtaista tiedotusta.
Uusi valtionyhtiö Traffic Management Finland
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote 13.9.2018
 V
altioneuvosto antoi päätöksellään 13.9.2018 liikenne- ja viestintämi- nisteriölle valtuudet perustaa uusi
Erityistehtäväyhtiö tarjoaa liikenteen hallin- taan ja ohjaukseen liittyviä palveluja suoraan tai välillisesti yksityisille ja julkisille toimijoil- le sekä toimivaltaisille viranomaisille kuten liikennehallinnon virastoille, Puolustusvoi- mille, Rajavartiolaitokselle, pelastusviran- omaisille ja poliisille.
Eduskunta hyväksyi 27.6.2018 lain Lii- kenneviraston liikenteenohjaus- ja hallinta- palveluiden muuttamisesta osakeyhtiöksi. Laki tulee voimaan ja yhtiö aloittaa operatii- visen toimintansa 1.1.2019. Lain mukaan valtioneuvosto voi ennen lain voimaantu- loa ryhtyä lain täytäntöönpanon edellyttä- miin toimenpiteisiin.
valtion kokonaan omistama osakeyhtiö, al- lekirjoittaa yhtiön perustamissopimus ja muut perustamiseen liittyvät asiakirjat sekä merkitä valtion puolesta kaikki yhtiön osakkeet.
Perustettavan erityistehtäväyhtiön ni- meksi tulee Traffic management Finland Oy. Sen toimialana ovat meri-, rautatie- ja tieliikenteenohjaus ja -hallinta sekä niihin liittyvä tiedon keruu, hallinta ja hyödyntä- minen.
   Merenkulun työterveysyhtiö Maresan verkostoituu
Neljä kotimaista lääkäripalveluyritystä aloittavat yhteistyön - Turkuun syksyllä yhteinen vastaanotto, jossa panostetaan asiakaskokemukseen.
M
erenkulkijoita palveleva työterve- yshuollon yhtiö maresan, lääkäri- keskus aava, PlusTerveys Ham-
vyn heikentymisen ehkäisemisessä. Me- renkulun työterveyshuollon erityispiirteet tuntevalle Maresanille kupittaalle avautuva toimijoiden yhteinen toimipiste tarjoaa merkittävän mahdollisuuden lisäpalvelui- den tuottamisessa.
Maresanin selkeänä tavoitteena on lisä- tä työterveyshuollon vaikuttavuutta uusim- pia toimintamalleja ja nyt julkaistua uuden tyyppistä kumppanuusajattelua.
maslääkärit, Pikkujätti lasten ja nuorten lääkäriasema verkostoituvat ja käynnistävät yhteistyön avaamalla yhteisen toimipisteen Turkuun.
Merenkulussa työkyvyttömyysriski on suuri. Vaikuttavalla työterveyshuollolla on tärkeä rooli työkyvyttömyysriskin ja työky-
  2018 • 4 // MS 23















































































   21   22   23   24   25