Page 36 - Poliisi vuosikertomus 2016
P. 36
36 POLIISIN VUOSIKERTOMUS 2016
sella sekä Poliisihallituksen esikunnan ja oikeusyksiköiden sekä valtakunnallisten yksiköiden edustajien verkostomaista työs- kentelytapaa hyödyntämällä.
Poliisihallituksen laillisuusvalvonnan suorittama kentän ohjaus on keskitty-
nyt Poliisihallituksen ohjausjärjestelmän puitteissa laillisuusvalvonnan toimialaan kuuluviin asiaryhmiin substanssiyksiköiden vastatessa poliisitoimen yleisestä ohjauk- sesta toimialueillaan.
Tarkastustoiminnan ja seurantajärjestelmi- en avulla Poliisihallituksen laillisuusvalvon- ta on ylläpitänyt laillisuusvalvontaan liitty- vää tilannekuvaa ja osaltaan varmistanut ylimmän poliisijohdon laillisuusvalvontaa koskevan tilannetietoisuuden.
Edelliseen tarkasteluvuoteen 2015 verrat- tuna laillisuusvalvonta-asioiden lukumää- rissä ei ollut merkittäviä muutoksia. Poliisin toiminnasta tehtiin vuonna 2016 Poliisi- hallitukseen 479 hallintokantelua (vuonna 2015 yhteensä 480 kantelua) tai muuta poliisin toimintaa arvostelevaa kirjoitusta, jotka on käsitelty Poliisihallituksessa tai siirretty poliisiyksiköiden vastattavaksi.
Suurin osa kanteluista on koskenut esitut- kintaa, muita kantelukohteita ovat olleet mm. valvonta- ja hälytystoiminta, pak- kokeinot, lupahallinto sekä poliisimiehen käyttäytyminen. Esitutkintaa koskevissa kanteluissa kantelijat olivat pääosin tyyty- mättömiä esitutkinnan kestoon tai siihen, ettei esitutkintaa ollut aloitettu tai se oli päätetty saattamatta asiaa syyteharkintaan.
Poliisihallitukselle esitettiin vuonna 2016 yhteensä 13 (15 vuonna 2015) vahingon- korvausvaatimusta, minkä lisäksi Poliisi- hallitus oli kuultavana tai vastaajana 13 (14 vuonna 2015) vahingonkorvausoi- keudenkäynnissä. Poliisihallitus maksoi vahingonkorvauksia ja oikeudenkäynti- ja asianajokuluja joko omien vahingonkor- vausratkaisuidensa tai tuomioistuinten tuomioiden perusteella yhteensä 109 745 euroa. (28 998 euroa vuonna 2015).
Eduskunnan oikeusasiamiehelle annettiin Poliisihallituksen laillisuusvalvonnasta lausunto 18 asiassa (28 vuonna 2015) ja valtioneuvoston oikeuskanslerille 24 asias- sa (26 vuonna 2015). Euroopan ihmisoi- keustuomioistuimeen tehtyjen valitusten johdosta Poliisihallitus antoi sisäministe- riölle kolme (2 vuonna 2015) lausuntoa. Sisäministeriölle annettiin lisäksi 9 lailli- suusvalvontaa koskevaa muuta lausuntoa (5 vuonna 2015).
Poliisihallitus suoritti poliisin tietojärjestel- män lokiselvityksen kahdessa asiassa
(2 vuonna 2015) ja muita oma-aloittei- sia laillisuusvalvontaselvityksiä aloitettiin yhdessä (3 vuonna 2015) asiassa. Vuonna 2016 Poliisihallituksen laillisuusvalvonnan kautta siirtyi viisi asiaa (5 vuonna 2015) Valtakunnansyyttäjänvirastoon sen arvioi- miseksi, onko poliisimiehen syytä epäillä syyllistyneen rikokseen.
SISÄINEN TARKASTUS KÄVI JOKAISESSA POLIISIYKSIKÖSSÄ Sisäinen tarkastus tukee poliisia ja sen ylintä johtoa tavoitteiden saavuttamisessa tarjoamalla järjestelmällisen lähesty- mistavan poliisin valvonta-, johtamis- ja hallintoprosessien sekä riskienhallinnan riittävyyden ja tehokkuuden arviointiin sekä niiden kehittämiseen.
Poliisihallituksen sisäisen tarkastuksen tehtävänä on huolehtia Poliisihallituk-
sen ja sen alaisten yksiköiden sisäisestä tarkastuksesta ja edistää poliisin yksiköiden itsensä tekemään sisäistä valvontaa ja riskienhallintaa. Tätä tehtäväänsä sisäinen tarkastus toteuttaa mm. konsultoimalla, kouluttamalla sekä tekemällä poliisin eri toimintoihin ja prosesseihin kohdistuvia tarkastuksia ja selvityksiä.
Vuoden aikana toteutettiin poliisiyksikkö- käynnit kaikkiin poliisiyksiköihin ja kussa- kin yksikössä kahdelle eri poliisiasemalle. Käyntien aikana käytiin läpi kuusi eri asiakokonaisuutta sekä edellisen vuoden käyntien seurantatarkastukset. Havainnot on käsitelty ja annettuihin suosituksiin on