Page 38 - Poliisi vuosikertomus 2016
P. 38

38 POLIISIN VUOSIKERTOMUS 2016
Poliisi.  -sivuilla kävi vuoden aikana noin kymmenen miljoonaa vierailijaa. Käyttäjien palvelusta antamat arviot ovat parantuneet aiemmista vuosista (Verkkobränditutkimus 2016). Sivustoa pidetään selkeänä, toimi- vana, luotettavana sekä kansalaisten arkea helpottavana. Erityisesti sivusto saa kiitosta siitä, että sen avulla passin uusiminen
käy kätevästi ja aikaisempaa nopeammin. Jonkin verran kyselyn vastauksissa tuotiin esille hitautta ja sitä, että tietoja on vaikea löytää.
Vuoden aikana tuotettiin ja esitettiin 60 jaksoa dokumentaarisia valtakunnallisia televisio-ohjelmia, kuten Poliisit ja Poliisit - Kotihälytys. Tämän lisäksi tuotettiin 56 jaksoa esitettäväksi vuonna 2017.
Sosiaalisessa mediassa poliisilla on noin 850 000 seuraajaa. Yksin Facebookissa poliisin yksiköillä oli seuraajia yhteensä yli 640 000. Poliisiyksiköt ja asiantuntijat perustivat uusia pro ileja mm. Faceboo- kiin, Twitteriin ja Instagramiin. Kanavissa julkaistiin tuhansia päivityksiä, joista suo- situimmat tavoittivat noin 1,5 miljoonaa henkilöä.
Vuoden aikana suunniteltiin ja kuvattiin materiaalia poliisin uudelle videokanavalle. YouTubessa on tarkoitus julkaista Suomen juhlavuoden kunniaksi vähintään sata videota kuudessa eri kategoriassa. Yhteis- työssä oli palveluntuottajien lisäksi mukana Haaga-Helia ammattikorkeakoulu. Poliisille koulutettiin ja varusteltiin myös ensimmäi- set videobloggaajat eli vloggaajat.
Poliisin päivän tapahtumia järjestettiin elokuussa 22 paikkakunnalla kaikkien poliisilaitosten alueella. Kävijöitä oli yh- teensä noin 30 000. Pääteemoina olivat liikenneasiat ja poliisin sähköiset palvelut. Tapahtumaa markkinoitiin verkkosivuilla
Poliisivisalla, jossa oli mahdollisuus mitata poliisitietämystä 50 kysymyksen avulla. Sivuilla visailtiin 30 000 kertaa.
Suomi Areenassa Porissa paneelikeskus- telun teemana oli: Mikä tekee Suomen poliisista maailman luotetuimman? Kansa- laistorilla taas esiteltiin poliisin toimintaa ja kalustoa.
Vuoden aikana markkinoitiin sähköistä asiointia passin ja turva-alan lupien osalta sekä passin ja henkilökortin uutta ilmettä sekä uutta jakeluverkostoa. Poliisi oli lisäksi mukana useissa viranomaisten yhteisissä viestintäkampanjoissa, kuten #rohkee-rat- tijuopumuskampanja, Sinä teet suojatien ja 112-päivä.
Poliisi julkaisi vuoden aikana noin 9 500 mediatiedotetta. Mediainfoja ja muita toimittajatapaamisia oli lähes 200. Toi- mittajien antamat arviot ovat parantuneet aiempaan vuoteen verrattuna (Yritysvies- tintä 2016 -raportti) kaikilla mitattavilla osa-alueilla eli verkkoviestinnässä, sosiaa- lisessa mediassa, viestinnästä vastaavien tavoitettavuudessa, nopeudessa, viestin- tämateriaalien tasossa ja avoimuudessa. Poliisin viestinnälle toimittajat antoivat kouluarvosanan 7,5.
Poliisin intranetissä Sinetissä julkaistiin tuhansia uutisia. Sähköinen henkilöstöleh- ti, TUTKA, ilmestyi neljästi. Sen tekemiseen osallistuivat lähes kaikki poliisiyksiköt. Yhdellä numerolla oli parhaimmillaan 9 300 lukijaa.
Poliisihallituksessa pilotoitiin sisäistä kampanjaa, jonka tavoitteena on edistää tiedonkulkua, työkäytäntöjä sekä työyh- teisön toimivuutta ja työssä onnistumista. Kampanja toteutetaan mahdollisesti myös valtakunnallisesti. n


































































































   36   37   38   39   40