Page 36 - Aineeton arvo
P. 36

ei tulisi nähdä vain suurten yritysten toimin- tatapana vaan pikemminkin osana uudis- tumishakuisten ja innovatiivisten yritysten strategiaa ja ajattelutapaa.
Kyselyyn vastanneet yritykset ilmoittivat hyö- dyntäneensä muotoilua selvästi yleisimmin markkinoinnissa ja viestinnässä sekä tuo- tesuunnittelussa ja -kehittämisessä. Muo- toilua hyödynnettiin yleisesti myös yritysten sisäisten prosessien ja toimintojen kehittä- misessä sekä palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
INVESTOINNIT MUOTOILUUN KASVUSSA
Kyselyssä vastaajia pyydettiin arvioimaan myös muotoilupanostusten kehitystä kol- men viimeisen ja kolmen seuraavan vuoden aikana. Yrityksistä suuri osa arvioi muotoilun merkityksenkasvaneenjamerkityksenusko- taan kasvavan jatkossakin – erityisesti niissä yrityksissä, jotka ovat jo hyödyntäneet muo- toilua strategisesti.
Suuret yritykset työllistävät pieniä yrityksiä yleisemmin muotoiluammattilaisia: kyselyyn vastanneista yli 250 henkilöä työllistävistä yrityksistä lähes 60 prosenttia työllistää vä- hintään yhden muotoiluammattilaisen. Vas- taava luku keskisuurissa ja pienissä yrityksis- sä oli yli 30 prosenttia.
Huomionarvoista on se, että muotoilun ase- ma strategiassa ei näyttäisi olevan kiinni yri- tyksen koosta, vaan strategisia hyödyntäjiä on kutakuinkin saman verran kaikissa koko- luokissa. Tavat hyödyntää muotoiluosaamis- ta näyttäisivät olevan sidoksissa yrityksen kokoon, mutta tavoitteet ja merkitys eivät.
MUOTOILUN VAIKUTUKSIA LIIKETOIMINTAAN JA KILPAILUKYKYYN
Kyselyyn vastanneista yrityksistä noin 10– 25 % arvioi muotoilun hyödyntämisellä ol- leen merkittäviä vaikutuksia yrityksen kas- vuun ja menestykseen liittyviin osa-alueisiin. Vähintään jonkin verran vaikutusta muotoi- lulla arvioi olleen noin 40–75 % yrityksistä. Tarkastelluista osa-alueista eniten vaikutusta arvioitiin olevan yrityksen kilpailukykyyn.
Muotoilun hyödyntämisen suorat vaikutuk- set tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen näyttäisivät syntyvän ensisijaisesti sekä asiakaskokemuksen että tuotteen tai palve- lun käytettävyyden parantamisen tai uusien tuotteiden tai prototyyppien kehittämisen kautta. Sen sijaan esimerkiksi skaalautuvuu- den parantaminen, tuotteen elinkaaren pi- dentäminen tai patenttien ja tekijänoikeuksi- en syntyminen ei noussut tämän selvityksen aineistossa esiin yhtä vahvasti.
Muotoilun hyödyntämisellä näyttäisi ole- van merkittäviä vaikutuksia liiketoimintaan erityisesti liittyen markkinointiin ja myyntiin brändin rakentamisen ja visuaalisen ilmeen yhtenäistämisen kautta sekä tuotteiden ja palveluiden kehittämiseen. Jälkimmäisessä korostuu erityisesti asiakaskokemuksen pa- rantaminen.
JOHTOPÄÄTELMIÄ
Muotoilulla näyttäisi olevan merkittäviä ja tunnistettavissa olevia positiivisia kilpailu- kykyvaikutuksia, mutta vain niiden yritysten osalta, joissa muotoilua pystytään hyödyn- tämään kokonaisvaltaisesti ja strategisella tasolla. Sen sijaan kapeasti hyödynnettynä muotoilun vaikutukset jäävät helposti vähäi- siksi – tai ainakaan niitä ei pystytä helposti tunnistamaan. Havainto tukee hyvin nykyisiä käyttäjälähtöisen innovaatiopolitiikan peri- aatteita, jotka painottavat muotoiluosaamis- ta ja sen strategista hyödyntämistä yritysten kilpailukykytekijänä.
28 Tilastokeskus: Arvonlisäys (brutto) tarkoittaa tuo- tantoon osallistuvan yksikön synnyttämää arvoa. NACE REV2: 74.1 Taideteollinen muotoilu ja suun- nittelu, Graafinen muotoilu, Sisustussuunnittelu, Teollinen muotoilu ym.
Selvitys ilmestyy kokonaisuudessaan marras- kuussa 2015, selvityksestä lisää TEM/Yrityskat- saus 2015.
Muotoiluosaamisen hyödyn- täminen on vahvasti tule- vaisuutta. Jos tällä hetkellä suurin kilpailukykytekijä on tehokkuus, oikein tehtynä muotoiluosaamisen hyödyntä- minen voi nousta sen rinnalle tulevaisuudessa. Ulkomaiden markkinoilla muotoilu ko- rostuu kilpailuetuna pitkällä aikavälillä.
ELINTARVIKEALAN YRITYS
36


































































































   34   35   36   37   38