Page 20 - Kotopolulla
P. 20

                    20
Kieltä voi oppia muualtakin kuin kirjoista.
Kieliopas Raija Eronen (vas.) pelaili suomen oppijoiden Seyed Abbas Ndderin ja M. Salehin kanssa lautapeliä.
Jyväskylän Monikulttuurikeskus Gloriassa on käyn- nissä yksi kevätkauden viimeisistä ABC-ryhmäta- paamisista. ABC on Glorian ryhmä, jossa maahan muuttaneet opiskelevat suomen alkeita vapaa- ehtoisten kielioppaiden avulla. Kieliryhmien lisäksi Gloriassa tapahtuu paljon muutakin – käyntikertoja Gloriassa on vuosittain huimat 24 000 ja kävijöitä noin 4 000. Kymmenisen työntekijän, puolensadan harjoittelijan ja useiden satojen vapaaehtoisten pyörittämässä monikulttuurikeskuksessa toimi vuonna 2017 jopa 70 erilaista ryhmää.
– Otamme aina kotoutujan vastaan kysymällä, mikä juuri häntä kiinnostaa ja mitä hän haluaisi meillä tehdä. Kannustamme tulijoita myös kehittä- mään toimintaa itse, kertoo Glorian toiminnan- johtaja Arja Seppälä.
Monet Gloriassa apua kotoutumiseen saaneis- ta ovat myöhemmin ryhtyneet vapaaehtoisiksi ja jakaneet omaa osaamistaan muille – ajan kanssa kävijöistä tulee siis tekijöitä. Yksi Gloriassa pitkään käyneistä ABC-ryhmäläisistä on M. Salehi.
– Gloriassa suorittamani harjoittelujakson jäl- keen olen esimerkiksi tarjonnut vertaistulkkausapua ja auttanut lastenhoidossa vanhempien opiskel- lessa tai hoitaessa asioitaan. Tänään olen täällä tukemassa siskoani suomen kielen opiskelussa, Salehi kertoo.
VUONNA 2016 Suomen monikulttuurikeskukset syvensivät yhteistyötä muiden kanssa hankkeessa, jonka tarkoituksena oli jakaa työn hyviä käytäntöjä. Keskukset jakautuivat eri aihekokonaisuuksiin kes- kittyviin ryhmiin, joista kukin järjesti muille koulutus- päivän omasta teemastaan. Koulutuksiin osallistui yhteensä 20 monikulttuurikeskusta ja puhujiksi kutsuttiin myös esimerkiksi kaupunkien, yliopistojen ja muiden järjestöjen asiantuntijoita.
– Hankkeen ansiosta tutustuimme toisiimme paremmin ja pystymme tukemaan toisiamme entis- tä sujuvammin, Seppälä sanoo.
Keskukset saivat toisiltaan myös uusia ideoita toimintaansa. Toiset oppivat esimerkiksi, miten va- paaehtoisia voitaisiin kouluttaa vieläkin paremmin, ja toisille yhteistyö kirkasti, miten neuvontapalve- luita voitaisiin tarjota monikielisemmin. Gloriassa opittiin hankkeen aikana, miten maahan muutta- neita voidaan parhaiten tukea yrittäjyyteen.
”Monikulttuurikeskuksilla on valtavasti osaamista, jota kuntien kannattaa hyödyntää.
























































































   18   19   20   21   22