Page 34 - 3 2018
P. 34

Artikkeleita
Työpoliittinen aikakauskirja 3/2018
 verrattain heikot myös työttömyysturvan suo- jaosan käyttöönoton jälkeen. Kannustimien heikkous johtuu toimeentulotuesta, johon yksinasuva työtön on monissa tapauksissa oikeutettu. Toimeentulotuki vähenee mer- kittävästi käteen jäävien palkkatulojen kas- vaessa, mikä heikentää taloudellisia kannus- timia ottaa vastaan osa-aikaista tai tilapäistä työtä. Asumistukiuudistuksen ja asumistuen suojaosan käyttöönoton myötä osallistumisve- roasteet ovat hieman laskeneet mutta ovat silti yli 0,6 esimerkiksi 500 euron kuukausittaisilla palkkatuloilla.8
Taloudelliset kannustimet ovat kuitenkin keskimäärin merkittävästi parantuneet niillä peruspäivärahaa saaneilla, joiden puoliso on joko töissä tai saa ansiosidonnaista työttömyys- päivärahaa, sillä tämäntyyppiset kotitaloudet eivät keskimäärin ole oikeutettuja toimeentulo- tukeen. Näissä tapauksissa pienipalkkaisen työn osallistumisveroasteet ovat verrattain matalat erityisesti vuoden 2015 jälkeen, jolloin asumis- tuen suojaosa otettiin käyttöön. Suojaosilla ei kuitenkaan ole suurta vaikutusta osallistumis- veroasteisiin, mikäli myös puoliso on peruspäi- värahalla. Tämä johtuu jälleen toimeentulotu- esta, joka nostaa pienipalkkaisen osa-aikaisen tai tilapäisen työn osallistumisveroasteita näiden kotitalouksien kohdalla.
Yhteenvetona voidaan todeta, että käyttöön- otetut työttömyysturvan ja asumistuen suoja- osat ovat selvästi parantaneet työttömien talou- dellisia kannustimia ottaa vastaan lyhytaikaista tai osa-aikaista työtä. Pelkästään työn tarjonnan rahallisten kannustimien valossa työttömyyden aikaisen työskentelyn voisi siis olettaa kasva-
neen vuosina 2014 ja 2015. On kuitenkin syytä korostaa, että suojaosat eivät juuri ole paran- taneet toimeentulotukea saavien työttömien kannustimia. Tähän ryhmään kuuluu erityi- sesti yksinasuvia peruspäivärahan tai työmark- kinatuen saajia. Kannustimet ovat siis tyypil- lisesti parantuneet enemmän ansiopäivärahaa saavien osalta sekä niillä peruspäivärahan tai työmarkkinatuen saajilla, joiden puolisot ovat töissä. Lisäksi on syytä korostaa, että laskelmissa ei ole otettu huomioon mahdollisia päivähoito- maksuja ja niiden vaikutusta työnteon kannus- timiin. Mikäli osa-aikaisen tai tilapäisen työn vastaanottaminen edellyttää alle kouluikäisen lapsen maksullista hoitopaikkaa, ovat työhön osallistumisen kannustimet selvästi edellä esi- tettyjä heikompia.9
4. Työttömyyden aikainen työssäkäynti
Työttömyyden aikaisen työskentelyn kuvailu pohjautuu Finanssivalvonnan (Fiva), Kan- saneläkelaitoksen (Kela) ja Eläketurvakeskuksen (ETK) rekisteritietoihin. Lomautetut ja tuki- työllistetyt on rajattu tarkasteluiden ulko- puolelle, mutta työvoimapoliittisissa kou- lutustoimenpiteissä olevat ovat mukana. Työttömyyspäivien lukumäärä on laskettu etuusjaksojen alkamis- ja päättymispäivämää- rien erotuksena. Näiden väliin jäävät viikonlo- put lasketaan työttömyys- ja etuuspäiviksi (näitä termejä käytetään synonyymeinä), vaikka todel- lisuudessa etuuksia maksetaan enintään viideltä päivältä viikkoa kohden.10 Koska mittaamme työttömyyttä kalenteripäivinä, soviteltuja etuus- päiviä ei muunneta täysiksi etuuspäiviksi, kuten
 8 Vuoden 2015 asumistukiuudistuksen myötä asumistuki nousi noin 50 euroa/kk kyseisessä ryhmässä ja laskelmissa käytetyillä oletuksilla. Asumistuen korotus vastaavasti vähentää toimeentulotuen määrää, mikä heijastuu kuviossa hieman matalampina osallistumisveroasteina 400 euron ylittävillä palkkatuloilla. Tämä johtuu siitä, että asumistuki pienenee hitaammin tulojen kasvaessa verrattuna toimeentulotukeen kyseessä olevan esimerkkihenkilön tapauksessa.
9 Pienituloisten päivähoitomaksuja on kuluvan hallituskauden aikana alennettu, mikä on osaltaan parantanut työn vastaanottamisen kannustimia myös näissä kotitalouksissa. Päivähoitomaksujen alennusten vaikutusta kannustimiin ei kuitenkaan yksityiskohtaisesti tarkastella tässä artikkelissa.
10 Lisäksi Kelan aineiston poimintavaiheessa alle viikon katkokset saman etuuslajin maksujaksojen välillä jätettiin huomiotta, mistä voi seurata ylimääräisiä työmarkkinatuki- ja peruspäivärahapäiviä.
34























































































   32   33   34   35   36