Page 35 - Yrityskatsaus 1 2017
P. 35

Sinnittelyä tai kilpailijoista erottautumista
Kestävän kehityksen tavoitteet tarjoavat yrityksille tiivistetyn kuvauksen maail- man todennäköisestä kehityssuunnasta. Lyhyellä aikavälillä kilpailussa voi sin- nitellä, vaikka toimintamalli tai tuotteet eivät olisi kestävän kehityksen mukaisia. Pidemmällä aikavälillä maailma kuiten- kin muuttunee tavoitteiden kuvaamaan suuntaan, kuten kävi vuosituhattavoittei- denkin kohdalla.
On selvää, että tulevat vuodet tuovat mukanaan vastuulliseen ja kestävään lii- ketoimintaan liittyvää regulaatiota ja kas- vavaa painetta sidosryhmien suunnalta. Pitkällä aikavälillä kestävän kehityksen periaatteita noudattavat yritykset erot- tautuvat todella kilpailijoistaan.
Apuväline yrityksen vaikutusten arviointiin
Tavoitteet haastavat yritykset tarkastele- maan omien päätöstensä, prosessiensa ja tuotteidensa kestävyyttä ja vaikutuksia kokonaisuutena läpi yrityksen arvoket- jun – aina raaka-aineiden alkulähteiltä tuotteen elinkaaren loppuvaiheille asti.
Kestävän kehityksen tavoitteita voi hyödyntää yrityksissä ikään kuin ”silmä- laseina”: apuvälineenä, jonka läpi päätök- siä, tuotteita ja toimintaa tarkastellen voi tunnistaa oman liiketoiminnan positiivi- set vaikutukset yrityksen läheisiin sidos- ryhmiin kuten työntekijöihin ja asiakkai- siin – mutta myös laajemmin yhteiskun- taan.
Pienikin yritys voi aikaansaada mer- kittäviä myönteisiä vaikutuksia yhteis- kuntaan. Se voi esimerkiksi kehittää tek- nologian, jonka avulla voidaan vähentää energiankulutusta, luoda puhtaampaa ympäristöä tai hyvinvointia tai hyödyntää jätteeksi muuten päätyviä materiaaleja.
Tunnistamalla liiketoiminnan posi- tiiviset vaikutukset ja niistä viestimällä yritys voi erottua kilpailijoista yhä kove- nevalla kilpakentällä. Suomalaisten yri- tysten kiinnostus erityisesti tavoitteiden hyödyntämiseen yrityksen viestinnässä onkin ollut ilmeinen.
Kehityksen jarruttaminen riski maineelle ja kukkarolle
Sidosryhmät vaativat yrityksiltä kes- tävyyttä ja nostavat nopeasti ja näky- västi esiin sellaiset yritykset, joiden toiminnassa on selvästi parantamisen varaa. Maineenhallinnan kannalta on siksi kyseenalaista toimia tavalla, joka jarruttaa tavoitteiden saavuttamista. Tavoitteiden kuvaamaa kestävän kehityk- sen mallia kannattaakin hyödyntää yri- tyksissä myös silloin, kun halutaan tun- nistaa yrityksen mahdollisia negatiivisia vaikutuksia yhteiskuntaamme.
Liiketoiminnan negatiivisten vaikutus- ten tunnistamisen ja niiden välttäminen on hyvää bisnestä myös kustannusten näkökulmasta tarkasteltuna. On esimer- kiksi taloudellisesti kannattavaa toimia energiatehokkaasti.
Tavoitteet myös suomalaisyrityksille uuden liiketoiminnan veturiksi?
Suomalaisten yritysten keskuudesta löy- tyy jo useita julkisesti tavoitteita tukevia yrityksiä. Osa onkin peilannut menestyk- sellisesti omaa toimintaansa tavoitteiden asettamaan kehikkoon. Lisäksi usea yri- tys on pohtinut mahdollisuuksiaan val- jastaa tavoitteet uuden liiketoiminnan veturiksi. On odotettavissa, että tavoittei- den kautta omaa toimintaansa analysoi- vien yritysten määrä kasvavaa. Yrityksissä janotaan nyt lisää tietoa tavoitteista ja nii- den soveltamistavoista ja -käytännöistä.
Onkin mielenkiintoista seurata, mihin konkreettisiin tekoihin tavoitteet yrityk- sissä johtavat. Saamme esimakua olen- naisina pidettyihin teemoihin sekä yritys- ten suunnitelmiin elokuussa, kun FIBS julkaisee ensimmäisen kotimaisen selvi- tyksen tavoitteiden näkymisestä suoma- laisyritysten arjessa.
Kannustamme yritysjohtajia nosta- maan kestävän kehityksen lasit silmil- leen päätösvaihtoehtojen ja liiketoimin- tamahdollisuuksien analysoinnin tueksi.
YK:n kestävän kehityksen tavoitteet ovat kuin maailman yhteinen ostoslista.
FIBS
auttaa yrityksiä tekemään parempaa liiketoimintaa nyt ja tulevaisuudessa. www. bsry. 
Yritysten yhteiskuntavastuu • Yrityskatsaus 1/2017 35


































































































   33   34   35   36   37