Page 8 - Yrityskatsaus 1 2017
P. 8

Näkökulma
Vaihtoehtojen lisääminen on kestävää kehitystä
Kestävä kehitys ei voi toteutua ilman osaajia. Tarvitaan koulutusta, jonka on oltava laadukasta joka asteella.
Olli-Pekka Heinonen, pääjohtaja, Opetushallitus
Kestävä ja kehitys olivat alku- jaan sanoja, joiden yhdistämi- nen koettiin mahdottomaksi.
Tarvittiin paljon poisoppimista ja men- taalisten vanhojen karttojen päivitystä, ennen kuin ymmärrettiin, että nuo kaksi sanaa yhdistämällä voidaan löytää ihmis- kunnan kannalta kokonaan uudenlainen lähestymistapa. Paradoksien sisältämää jännitettä voidaan hyödyntää ratkaise- maan globaaleja haasteita. Oppimisella ja osaamisella on tässä keskeinen rooli.
Kestävän kehityksen tavoitteiden pää- määränä on tehdä maailmasta parempi
paikka meille kaikille. Se edellyttää, että miellämme oman roolimme maailman- kansalaisina ja kestävän elämäntavan edistäjinä. Ajatus läpäisee tavoitteena koko koulutusjärjestelmämme varhais- kasvatuksen opetussuunnitelmista kor- keakoulujen strategioihin. Uusissa perus- opetuksen opetussuunnitelman perus- teissa yhtenä keskeisenä laaja-alaisen osaamisen osa-alueena on kestävän tule- vaisuuden rakentaminen ja pyrkimys ekososiaaliseen sivistykseen.
Koulut ovat tärkeitä mallioppimisen paikkoja
Kyse ei ole pelkästään siitä, mitä sisäl- töjä oppilaille eri oppiaineissa opetetaan, vaan siitä miten koulut ja oppilaitokset yhteisöinä toimivat. On hyödytöntä opet- taa yhteiskuntaopin yhteydessä osalli- suudesta, demokratiasta ja ihmisoikeuk- sista, jos koulu yhteisönä ei halua antaa oppilaille mahdollisuutta osallistua kou- lun arkeen liittyvien ratkaisujen teke- miseen. Tai on turha puhua ekologisesti kestävästä elämäntavasta, jos koulu suol- taa turhia paperimonisteita päivästä toi-
8 Yrityskatsaus 1/2017


































































































   6   7   8   9   10