Page 15 - Yrityskatsaus 2/2017
P. 15

                  Suomessa on maailman ensimmäinen itseohjautuvan meriliikenteen ekosysteemi One Sea.
Itseohjautuvan laivan täytyy ymmärtää sääntöjen lisäksi käytäntöjä
Kun päätöksentekoa siirretään koneelle lisää, laivojen historiassa alkaa kokonaan uusi tekoälyyn pohjautuva kehityspolku, joka on välttämätön itseohjautuvuu- den toteuttamiseksi Laivan ohjaaminen puhtaasti sääntöperusteisesti onnistuu suhteellisen helposti, koska merenku- lussakin etuajo-oikeus on oikealta tule- valla Tällaiset tilanteet voidaan opettaa koneelle esimerkiksi simuloinnin avulla
Ihmisten ohjaamat laivat eivät kuiten- kaan aina noudata kansainvälisiä meren- kulun väistömääräyksiä Jo käytännön syistä esimerkiksi suuret alukset eivät pysty aina väistämään kaikkia huvive-
neitä, vaikka säännöt sitä edellyttäisivät- kin Päätöksiä tekevälle koneelle täytyy- kin siis opettaa tilannekohtaisia tulkin- toja päätöksenteosta Koneelle on ope- tettava käytännön merenkulkutilanteita Käytännöt vaihtelevat suuresti esimer- kiksi laivatyypeittäin, alueittain, vuoden- ajoittain ja kansallisuuksittain
Tilannekohtaisten tulkintojen opet- taminen ja laivojen käytöksen ennusta- minen muuten kuin sääntöperusteisesti voidaan toteuttaa analysoimalla laajoja laivojen liikennetietokantoja tilastolli- sesti tai muodostamalla ennustemalleja esimerkiksi koneoppimismenetelmillä Koneoppimisessa ennustus- tai päätös- malleja muodostetaan esimerkkien poh- jalta Koneoppimismallit pyrkivät löytä-
mään näkemästään opetusdatasta mer- kittäviä piirteitä tai esimerkiksi ajallisia syy-seuraussuhteita Mikäli opetuksessa käytettävä esimerkkidata kuvaa opitta- via tilanteita riittävän kattavasti, tällaiset mallit voivat monissa päättely- ja hahmo- tustehtävissä yltää ihmisen veroisiin suo- rituksiin
Tekoälyn soveltaminen merenkulkuun antaa mahdollisuuden päästä nopeasti suurille markkinoille Jo yksin tilanne- tietoisuutta lisäävän teknologian käyt- töönotto miehitetyillä aluksilla parantaa alusturvallisuutta merkittävästi, koska noin 90 prosenttia meriliikenteen onnet- tomuuksista aiheutuu väsymyksestä, huo- miokyvyn puutteesta tai vääristä päätök- sistä
Osaaminen ja innovaatiot • Yrityskatsaus 2/2017 15
 

























































































   13   14   15   16   17