Page 14 - Yrityskatsaus 2/2017
P. 14
Noin 90 prosenttia meriliikenteen onnettomuuksista aiheutuu väsymyksestä, huomiokyvyn puutteesta tai vääristä päätöksistä. Tilannetietoisuutta lisäävän teknologian käyttöönotto miehitetyillä aluksilla parantaa alusturvallisuutta merkittävästi.
Suomi on ollut muutoksen teknologiaan 230 miljoonaa euroa sekä täydennetään tekoälyn ja koneoppimisen
edelläkävijänä maailmassa
Vahvuutenamme on teollisuu- den ja yhteiskunnan hyvä yhteistyö Yhteistyönä Suomeen syntyi myös maail- man ensimmäinen itseohjautuvan meri- liikenteen ekosysteemi One Sea vuonna 2016 Tähän mennessä ekosysteemi on jo luonut Jaakonmeri-testialueen Suomen länsirannikolle, vaikuttanut kansain- välisen merenkulkuorganisaation toi- mintaan sekä laajentanut jäsenkuntansa kattamaan meriteollisuuden ja ICT- toimijoiden lisäksi myös varustamoita
Kansainvälinen teknologiayhtiö Rolls- Royce on toiminut Suomessa aktiivisesti itseohjautuvuuteen liittyvien ratkaisujen saattamiseksi markkinoille Yhtiön päätös sijoittaa älykkäisiin laivoihin liittyvään
14 Yrityskatsaus 2/2017 • Osaaminen ja innovaatiot
perustaa tuotekehityskeskus Suomeen tarkoittaa, että yhtiö katsoo Suomen ole- van alan kansainvälisesti merkittävin osaamiskeskittymä
Ensin laivojen on opittava näkemään ympärilleen
Laivojen itseohjautuvuus kehittyy asteit- tain Laivan on ensin nähtävä ympäril- leen ja sen jälkeen ymmärrettävä näke- mänsä eli muodostettava tilannekuva Laivan ympäristön havaitsemiseen käy- tetään lukuisia sensoreita (esimerkiksi tutkaa, videokameroita tai laserkeilainta) tai ulkoa tuotettua tietoa (esimerkiksi tie- dot muista laivoista kauppalaivojen sijain- tia ilmoittavien, pakollisten transponde- reiden avulla) Sensorien tuottama tieto
avulla: esimerkiksi videokuvasta saadaan hahmontunnistuksella määritettyä koh- teen tyyppi ja tutkatiedolla sen suunta ja nopeus
Sensoritieto on luokiteltava, jotta se on käyttökelpoista Useilla sensoreilla havaittu luokiteltu tieto on varmempaa kuin luokittelematon tai vain osalla sen- soreista hahmotettu tieto
Tilannetieto riittääkin laivan ohjaami- seen maista käsin, mikäli alukselle saa- daan turvallisuuden edellyttämä toimin- tavarmuus tiedonsiirron ja tietoturvalli- suuden suhteen Tässä vaiheessa ihminen tekee kaikki päätökset koneen kokoaman tilannekuvan perusteella