Page 34 - Yrityskatsaus 2/2017
P. 34
Vastaava tilanne vallitsi aikoinaan yksin- kertaisessa teollisessa vaihetyössäkin Ihmisen alistumisessa teknologisen pro- sessin ehdoille ei ole mitään uutta, mutta tekoälyn myötä saatetaan siirtyä seuraa- valle tasolle, kuten lentoyhtiön tapausesi- merkki osoittaa
Miten me haluamme muuttaa työtämme?
Jotta teknologia pystytään pitämään ihmisen hallinnassa ja hyvänä apuväli- neenä, on ajatus tekoälyn aiheuttamista muutoksista hyvä kääntää toisinpäin Tarpeellisinta ei ehkä olekaan miettiä, miten tekoäly muuttaa työn tekemistä ikään kuin vääjäämättä ja omaehtoisesti, tai päädymme kertomaan lentoyhtiön tapauksen kaltaisia uhkaesimerkkejä Sen sijaan on parempi kiinnittää huomiota sii- hen, millaisissa rajoissa ja millaisten arvo- jen ohjaamana ihminen hyödyntää teko- älyä Kysymys voisi kuulua näin: Miten ihminen haluaa muuttaa työn tekemis- tään, kun apuna on kehittynyt tekoäly?
Tekoälyn avulla työ muuttuu tule- vaisuudessa lähemmäksi ihmisen ihan- netyötä Jo nyt digitalisaation avulla yhä useampi voi työskennellä halua- massaan paikassa haluamaansa aikaan Ihanteellisissa oloissa ja ihannetyössään ihminen on tutkitusti tuottava ja hyvin-
voiva Tekoälyn myötä työn sisällöt nouse- vat entistä keskeisemmiksi Mitä työteh- täviä haluamme ihmisen tekevän ja mitkä prosessin osat voi huoletta uskoa koneen hoidettaviksi?
Käyttäjän kokemusta ei saa unohtaa tekoälyn aikakaudellakaan
On selvää, että tekoälyn käyttöä ja sen rajoja pohditaan jatkossa valtioiden tasolla ja kansainvälisessä yhteistyössä, mutta aivan yhtä tärkeää on huomioida näitä tekijöitä työpaikoilla Jos tekoälyä käyttävät sovellukset rakennetaan käyttä- jien ehdoilla ja yhteistyössä heidän kans- saan, päästään parhaisiin lopputuloksiin Tämä on pätenyt aina ennenkin teknolo- gian ja työn tekemisen välisessä suhteessa Tekoäly ei tätä logiikkaa muuta
Työn mielekkyyden ja tuottavuuden kannalta myös käyttäjäkokemus on erit- täin keskeinen seikka Työntekijät ovat pitkään kokeneet teknisten järjestelmien aiheuttamat hankaluudet merkittäväksi aikasyöpöksi ja esteeksi työn jouhevalle sujumiselle Jatkossa onkin yhä tärkeäm- pää panostaa siihen, että tekoälyä sisältä- vät ja toki muutkin teknologiat ovat help- poja ja miellyttäviä käyttää
Pelillistäminen voi lisätä työnteon houkuttelevuutta
Perinteisten käyttäjäkeskeisen suunnit- telun menetelmien oheen on viime vuo- sina alkanut nousta motivaatioergono- miaan, kuten pelillisten piirteiden hyö- dyntämiseen, panostavaa suunnittelua Tämänkaltaisen suunnittelun lähtökoh- tana on se, ettei kehittynytkään teknologia takaa yritykselle menestystä, ellei tekno- logian käyttö motivoi Esimerkiksi pelil- listämällä lisätään teknologioiden käyttöä sisältävien työtehtävien houkuttavuutta Kehittynyt tekoäly voi myös oppia käyttä- jästään Sen myötä käyttäjäkokemuksesta tulee entistä parempi ja motivoivampi
Tekoälyn vaikutukset työn tekemi- selle riippuvat siis täysin ihmisten teke- mistä valinnoista, joista huomattava osa tehdään työpaikoilla Uhkakuvana väi- jyvät tylsät työn sisällöt tai jopa päätök- senteon liukuminen ihmiseltä koneelle Mahdollisuutena taas esiin piirtyy työ, joka on sisällöllisesti merkitykselliseksi koettua ja tapahtuu motivoiviksi ja help- pokäyttöisiksi rakennettujen teknisten sovellusten ja ympäristöjen avulla
Nyt onkin hyvä aika ottaa työn teke- misen muutokset yhteisen tarkastelun ja kehittämisen kohteeksi jokaisella työpai- kalla
34 Yrityskatsaus 2/2017 • Yhteiskunnan ja työn muutos
Tekoälyn avulla työ muuttuu tulevaisuudessa lähemmäksi ihmisen ihannetyötä.