Page 22 - Yrityskatsaus
P. 22

 Korkealaatuisen teknologian lisäksi on tärkeä tuottaa laadukasta sisältöä.
Virtuaalitodellisuuden sisällöillä liiketoimintaa
Virtuaali- ja lisätyn todellisuuden teknologiat kiinnostavat erityisesti uusia toimintatapoja etsiviä tahoja yhteiskunnassa, jossa kokemusten ja elämysten painoarvo kasvaa koko ajan.
Leena Alanko, tutkija, Demos Helsinki, Olli Sinerma, toiminnanjohtaja ja Santeri Suominen,
Hubmaster, Finnish Virtual Reality Association
Virtuaalitodellisuus (VR) ja lisätty todellisuus (AR) yhdis- tetään usein tulevaisuu- den visioihin, vaikka nämä teknologiat ovat jo vakiintuneet monen alan osaksi. Virtuaalitodellisuutta on hyödynnetty jo useita vuosia liiketoiminnassa esimer- kiksi rakennusalalla, peleissä, markki- noinnissa ja mainonnassa.
Alan kehityksen huomaa myös tekno- logioita kehittävien ja käyttävien yritys- ten määrässä. Suomessa on tätä nykyä Business Finlandin julkaiseman tutki- muksen mukaan yli 100 lisätyn todellisuu- den parissa työskentelevää ohjelmistoyri- tystä. (Lisätietoja tutkimuksesta.)
VR:stä ja AR:stäkö apua yhteiskunnan pirullisiin ongelmiin?
Teknologian nopea kehitys, ilmastonmuu- tos, ikääntyvä väestö, globaalistuva talous ja uudenlainen yhteisöllisyys. Siinä tut- tuja, maailmanlaajuisia muutosilmiöitä, jotka edellyttävät yrityksiltä valmiutta muuttaa toimintatapojaan. Nyt syntyvät teknologiat, kuten lisätty todellisuus, gee-
Kuva © Adobe Stock
 22 Yrityskatsaus 1/2018 • Kasvun uusia mahdollisuuksia
























































































   20   21   22   23   24