Page 21 - Yrityskatsaus
P. 21
Yritysten pääsy Kiinan markkinoille edellyttää kaupunkien tukea
Käytännön vientitoiminnassa yritysten lisäksi kaupunkien välinen yhteistyö on Kiinassa edellytys yrityskumppanuuk- sien muodostamiselle. Ilman kaupungin tukea pienillä talviosaamista tuottavilla yrityksillä ei olisi mahdollisuutta päästä keskustelemaan talviurheilun kehittämis- hankkeista.
Business Finlandin uuden talviurheilun vientiohjelman kautta suomalaiset talvi- kaupungit näyttäytyvät yhtenä rintamana Kiinan markkinalla. Lahden kaupunki ja elinkeinoyhtiöt Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Lahti Region Oy ovat tuot- teistaneet intensiivisesti yhdessä Lahden alueen yritysten kanssa hiihtourheiluun ja -liikuntaan liittyvää osaamista Kiinan markkinalle. Tärkeässä roolissa on myös Suomen suurlähetystö Pekingissä, joka rakentaa omalta osaltaan ylätason yhteis- työtä Kiinassa.
Lahti on rakentanut pitkäjänteisesti kaupunkitason yhteistyötä Zhangjiakoun kaupungin kanssa, joka järjestää olym- pialaisissa kaikki pohjoismaisten lajien kilpailut. Alueelle tulee Aasian moder- neimmat suorituspaikat ja mahdollisuus kehittää maastohiihdon, mäkihypyn ja yhdistetyn lajiosaamista merkittäväksi harjoituskeskukseksi Aasiassa.
Zhangjiakoussa on jo lukuisia laskette- lukeskuksia, joihin varakkaat pekingiläi-
set saapuvat virkistäytymään. Juuri nyt onkin ajankohtaista miettiä maastohiih- don mahdollisuuksia virkistysmuotona sekä pohjoismaisten lajien harjoitusolo- suhteiden kehittämistä myös huippu-ur- heilun ja juniorivalmennuksen näkökul- masta.
Kiinalaiset hiihtäjät tarvitsevat myös varusteita
Jotta Pohjoismaisista lajeista voi tulla Kiinassa suosittuja, infrastruktuurin ja valmennusosaamisen lisäksi tarvitaan tietysti hiihtovarusteita. Lahden seu- dulta Kiinan markkinoille ovat hakeutu- massa maastohiihtovarusteisiin erikois- tuneet yritykset Peltonen ja Start. Myös Luhdan talviurheiluvaatebrändi Icepeak on jalkautunut vahvasti Kiinaan ja hakee jalansijaa ja kasvua niin harjoitus- kuin sporttiselle lifestyle-muodille erityisesti talvilajien harrastajien keskuudesta.
Kiinan talviurheilubuumi näkyy myös kiinalaisten matkailukysynnän kasvussa Suomea kohtaan. Kiinalaisia turisteja kiinnostaa yhä enemmän pohjoisen ekso- tiikka ja talviaktiviteetit ja talvilajien huippu-urheilun kehittyminen näkyy Suomeen suuntautuvien harjoitusmatko- jen muodossa.
Suomi on huippuluokkaa huippu-ur- heilijoiden valmennuksessa, valmenta- jien koulutuksessa, harjoitusolosuhtei- den kehittämisessä, tapahtumatuotan- nossa sekä väline- ja varustevalmistuk-
sessa. Suomalaiset osaajat voivat tarjota kiinalaisille maastohiihdon kehittäjille kokonaisvaltaisen paketin hiihtokulttuu- rin synnyttämiseksi ja auttaa luomaan maahan kokonaan uuden lajivalikoiman − ei pelkästään huippu-urheilijoille vaan kansalaisten liikuttamiseksi.
Kiinan valtio on käynnistänyt laajan ohjelman kansalaisten tutustuttamiseksi talviurheiluun.
HIIHTOKULTTUURIA KIINAAN
Lahden seudun yritykset autta- vat kiinalaisia hiihtokulttuurin rakentumisen kannalta kes- keisten elementtien hallitsemi- sessa:
1. Lajeihin soveltuvien nuorten urheilijoiden tunnistaminen
2. Osaavien valmentajien rekrytointi
3. Oikeanlaisten ja laadukkai- den lajikohtaisten varustei- den tuominen markkinalle
4. Valmentajien koulutuseko- systeemin rakentaminen
5. Oikein suunniteltujen harjoi- tuspaikkojen toteuttaminen
6. Kannustavan kilpailujärjes- telmän luominen
7. Kilpailujen ja hiihtoseurojen organisaatio-osaamisen kehittäminen
Kasvun uusia mahdollisuuksia • Yrityskatsaus 1/2018 21