Page 34 - Merimies 2 2015
P. 34

 ck dock ett snöpligt slut för arbetsgiva- rens del då arbetsdomstolen den 11.3. av- gjorde att arbetskon ikten var laglig.
Sjömans-Unionen och Finlands Maskin- befälsförbund såg beslutet som en ”vinst för rättvisan” och i bredare bemärkelse ett erkännande för att arbetstagarna har rätt att strida för sina arbetsvillkor även i form av en arbetskon ikt. därmed kan Finlands Näringslivs förslag om att begränsa strejk- rättigheterna begravas. Rättegången blev en snöplig och dyr läxa för arbetsgivaren, då de dessutom ålades att betala Sjö- mans-Unionens och Finlands Maskinbe- fälsförbunds rättegångskostnader.
Arbetskon ikten inleds 12.3.
Sjömans-Unionens och Finlands Maskinbe- fälsförbunds arbetstagare inledde den kons- taterat lagliga arbetskon ikten den 12.3. Till en början anslöt sig Otso och Kontio, som seglar i Bottenviken, till kon ikten. Samma dag anslöt sig Ahto till en sympatikon ikt. Sampo och Letto, som seglar i samma trak- ter i Bottenviken, arbetade, men bröt inte is. det var ett tecken på Sjömans-Unionens medlemmars solidaritet gentemot varandra.
Inledandet av arbetskon iktsåtgärder  ck arbetsgivaren att inleda en olaglig lockout på Arctia Shippings fartyg och informera om av-
bruten löneutbetalning för de medlemmar som fortsatte arbeta på fartygen men som vägrade följa med dem ut på havet. Sjö- mans-Unionen och Finlands Maskinbefäls- förbund lämnade en begäran om förunder- sökning i frågan till polisen på grund av brott mot lagen om medling i arbetstvister.
Arbetskon ikten utökas till kombiisbrytare och Skatudden
efter att arbetskon ikten inletts blev ar- betsgivarens beteende mot sina arbetsta- gare allt hotfullare på fartygen. Arbetstagar- na hotades och utsattes för påtryckningar, och kollektivavtalsförhandlingarna hade frusit fast helt. På grund av den ovänliga situationen blev Sjömans-Unionen och Finlands Maskinbefälsförbund den 18.3. tvungna att utöka arbetskon ikten till M/s Fennica och M/s Nordica, som låg på varvet i Raumo. Upprustningen avbröts och be- sättningarna lämnade fartygen. Samma dag upphörde arbetet även på Urho, Sisu och Voima i Skatudden.
Varning om utökade arbets­ kon iktsåtgärder lämnas
Trots den utökade arbetskon ikten vägrade arbetsgivarsidan rucka på sin ståndpunkt. Arctia Shipping motsatte sig ett allmänt
bindande avtal av princip, eftersom de var rädda för att ett allmänt avtal skulle begrän- sa konkurrensen och möjligheten att pres- sa arbetsvillkoren. Arbetstagarförbunden kunde inte förstå arbetsgivarens fördoms- fulla inställning eftersom ett godkännande av avtalet bara skulle innebära fördelar och rättvisa spelregler för Arctia Shipping, då alla aktörer i branschen skulle ligga på samma nivå i konkurrensen.
Mötena på riksförlikningsmannens kon- tor kändes frustrerande eftersom arbetsta- garorganisationerna var tvungna att förkla- ra saker och ting ända från grunden för att man skulle kunna nå ett avtal. Sjö- mans-Unionen publicerade tillkännagivan- den där man in i minsta detalj förklarade vad det allmänt bindande kollektivavtalet innebär. Helsingin Sanomat skrev också en två sidor lång artikel i ämnet. I media börja- de man så smått förstå hur viktig isbryt- ningen är för Finlands försörjningsbered- skap i svåra vinterförhållanden. endast egna isbrytare och  nska besättningar som är vana vid att arbeta i vinterförhållanden kan hjälpa handelsfartyg tryggt i hamn un- der svåra isförhållanden.
Varning om att stoppa påsktra ken
FFC:s transportförbund sammanträdde den 19.3. för att diskutera situationen. de be- stämde sig för att om en lösning inte nås i tvisten så är risken att man måste utöka ar- betskon iktåtgärderna, vilket skulle innebära att effekterna av dem till stor del skulle riktas mot industrin och olika delar av samhället.
På arbetsgivarsidan leddes förhandlin- garna av personalchef David Lindström, och Arctia Shippings Vd tero Vauraste höll sig envetet i bakgrunden under hela för- handlingen. Vd:ns hukande i kulisserna uppmärksammades också i media. det började verka som om arbetsgivarens ovil- ja att skriva under avtalet var starkt princi- piellt. Riksförlikningsmannens arbete sak- nade också kraftiga tag.
därför blev Sjömans-Unionen och Fin- lands Maskinbefälsförbund tvungna att in- formera om en utökning av eventuella stödåtgärder om man inte nådde ett avtal i förhandlingarna. dessa stödåtgärder skulle
Det var mycket is i Bottenviken. Bild tagen från isbrytaren Otso den 11.3.2015. Bild: Jussi Helminen


































































































   32   33   34   35   36