Page 12 - Merimies 3 2015
P. 12

ahvenanmaan
yhteysalus- liikenteessä
kiEhUU
Ahvenanmaan maakuntahallituksen järjestämä yhteysaluslinjojen kilpailutus on synnyttänyt myrskyn, joka ei ota laantuakseen.
Jos alusten työntekijät joutuvat kilpailutuksen maksumiehiksi, Merimies-Unioni ottaa järeämmät aseet käyttöön.
TEKSTI laSSI lÄHtEEnmÄKI KUVA Saana lammInSIVu
Yhteysalusliikenteen kilpailutus on tuttua koko Suomessa. Toi- sin kuin muualla Suomessa, Ahvenanmaalla kilpailutuksen voittaja ei tuo linjalle omaa ka- listoa, vaan ryhtyy hallinnoimaan maakun- tahallituksen alusta.
– Kyseessä on liikkeen luovutus. Silloin merityölainsäädännön mukaan henkilöstö seuraa aluksen mukana ja uutta työnanta- jaa sitoo nykyinen työehtosopimus, täs- mentää Suomen Merimies-Unionin pu- heenjohtaja Simo Zitting.
Kilpailutus alkaa olla Ahvenanmaalla loppusuoralla ja säästöjä on tullut useita miljoonia euroja vuodessa. Maakuntahalli- tus on säästöistä tyytyväinen, mutta Suo- men Merimies-Unioni näkee asian toisen puolen.
Yhteysalusten työntekijöitä on Zittingin mukaan osittain jopa painostettu solmi- maan uusia työsopimuksia, joissa palkkoja
on laskettu ja työaikoja on rukattu selvästi huonompaan suuntaan. Ahvenanmaalta löytyy toki sellaisiakin uusia yrittäjiä, jotka ovat sitoutuneet noudattamaan nykyisiä työehtosopimuksia.
Simo Zitting arvelee, että maakuntahal- litus ja uudet varustamot ajattelivat, että uusi toimija voi tuoda oman miehistönsä alukselle ja solmia uudet työsopimukset. Siksi kilpailutuksessa tarjotut hintapyynnöt ovat olleet selvästi pienemmän, mitä maa- kuntahallituksella on liikenteen pyörittämi- seen mennyt.
Hiljaista väkeä aluksilla
Ahvenanmaalaiset ovat huomanneet, että tunnelma kilpailutetuilla yhteysaluksilla on kiristynyt. Asiasta ei haluta puhua, jotta oma työpaikka ei uudessa tilanteessa vaa- rantuisi.
Yleisradion toimittaja koitti saada mie- histön edustajia haastatteluun, melkein
kaikki kieltäytyivät. Yksi suostui, mutta hän- kin muutti myöhemmin mielensä ja kielsi käyttämästä haastattelua.
Suomen Merimies-Unioni on yhteys- alusten miehistöjen edustajana neuvotellut useaan otteeseen maakuntahallituksen ja alusten uusien työnantajien kanssa tilan- teesta. Tämä työ jatkuu. Eteläisen reitin voitti virolainen yritys ja se on aloittamassa ensi vuoden puolella.
Zitting ei ymmärrä maakuntahallituksen halua kilpailuttaa linjoja. Yhteysalukset ovat ennen työllistäneet ahvenanmaalaisia, nyt kilpailutusten myötä sinne ollaan tuo- massa jopa ulkomaalaista väkeä.
Zitting lupaa Unionilta kovempia toi- mia, jos asiaa ei saada järjestykseen.
Matruusi Robert Persson työskentelee M/s Skiftet-aluksella eteläisellä linjalla, jonka kilpailutuksen voitti virolainen Nordic Jetline Oü. Eteläisen linjan alusten miehistöt pelkäävät kuinka heidän käy ja onko heille enää töitä kun uusi yrittäjä aloittaa linjalla toimintansa.
12 MS // 3 • 2015


































































































   10   11   12   13   14