Page 45 - Merimies 3 2015
P. 45

tRANSPORtBRANSCHENS ARBEtSLÖSHEtSKASSA iNFORMERAR
Hur behandlas ansökningar
i arbetslöshetskassan?
Ansökningar som de sökande skickar in sparas i Transport- branschens Arbetslöshetskassas ärendehanteringssystem i ankomstordning efter efternamn och typ av ansökan (t.ex. fortsatt ansökan, första ansökan, ansökan om jämkad dag- penning, bilaga m.m.).
Ansökningarna delas ut till handläggarna efter ansvarsområ- de baserat på de första bokstäverna i medlemmarnas efter- namn. Varje handläggare tar ansökningarna under behand- ling utifrån sin egen bokstavsindelning när behandlingen av den föregående ansökan är klar. En del handläggare har ingen egen bokstavsindelning och kan därför hjälpa andra handläg- gare och se till att behandlingstiderna mellan olika behand- lingsköer förblir jämna.
När handläggaren tar en ansökan under behandling ska han eller hon alltid kontrollera att förutsättningarna för utbetal- ning av dagpenning uppfylls. Dessa förutsättningar är bl.a. ett gällande utlåtande från arbets- och näringsbyrån att dagpen- ning kan betalas ut till medlemmen, ett giltigt medlemskap och betalda medlemsavgifter.
när det gäller första ansökningar ska uppgifter om lön och tid i arbete ha skickats in för 26 veckor som uppfyller arbetsvillkoret.
Till jämkad dagpenning ska man bifoga en utredning av arbe- te som utförts under ansökningsperioden och lön som utbe- talats för det, och antalet arbetstimmar som anges i lönebe- sked ska vara detsamma som det i ansökan.
Handläggarna undersöker också om förutsättningarna för utbe- talning av förhöjd förtjänstdel uppfylls. Om villkoren för utbetal- ning av dagpenning uppfylls och ansökan har alla nödvändiga bilagor betalar handläggaren ut dagpenningen. Dagpenningen betalas ut den första möjliga dagpenningsutbetalningsdagen.
Ofta saknar ansökningarna viktiga uppgifter för utbetalning av dagpenning, och då måste handläggaren be medlemmen om ytterligare information. de första ansökningarna saknar nödvändig information eller bilagor i cirka 84 procent av fal- len. när det gäller ansökningar om jämkad dagpenning måste man be om mer information i cirka 22 procent av fallen.
Transportbranschens Arbetslöshetskassa
Handläggaren kan inte slutföra behandlingen av ansökan och betala ut dagpenning om han eller hon inte har alla nöd- vändiga uppgifter för att betala ut dagpenning. I sådana fall skickar handläggaren ofta en begäran om ytterligare uppgif- ter per brev, för då får kassan en kopia i systemet och motta- garen av brevet får veta exakt vilka uppgifter man behöver.
Om det är en fråga som ska undersökas per telefon ringer handläggaren medlemmen då det är möjligt. Handläggaren låter ansökan som väntar på ytterligare uppgifter ligga kvar i kön och får genom systemet veta direkt när uppgifterna kommit. Oavslutade ansökningar avslutas alltid när kassan har fått alla nödvändiga dokument.
Handläggarna följer lagen om utkomstskydd för arbetslösa vid utbetalning av dagpenning. Social- och hälsovårdsministe- riet har lämnat anvisningar om hur lagen ska tillämpas.
Transportbranschens Arbetslöshetskassa
telefonjour
tel. (09) 613 119 mån–fre kl 9.00–12.00
öppettider
mån–fre kl 9.00–15.00 Fax: (09) 6131 1333
www.kuljetusalantk. /se
Besökadress:
Broholmasgatan 3–5, gatuplan 00531 Helsingfors
Postadress:
Transportbranschens Arbetslöshetskassa PB 65
00531 Helsingfors


































































































   43   44   45   46   47