Page 28 - Merimies 5 2015
P. 28

AKtUELLt
Navidom Oy:s Vd Paavo Kojonen:
Den  nska  aggan som vajar i
försörjningsberedskaps ottans
akter var ett medvetet beslut
Sjöfartsstöden till inhemska rederier skapar förutsättningar att fortsätta verksamheten här hemma när konkurrensen stramas åt i Skandinavien. i till exempel Sverige kommer en tonnageskatt att träda i kraft i början av 2016.
”En positiv sjöfartspolitik är en förutsättning för inhemska re- derier att fortsätta sin verksam-
het i Finland. Som vi vet tar det bara ett ögonblick att byta  agg i fartygets akter. Det är viktigt att Finlands regering inte skär ner på stöden till sjöfarten, så att rederierna kan fortsätta sin verksamhet i Finland”, konstaterar Navidom oy:s VD
Paavo kojonen.
Försörjningsberedskaps ottan omfat- tar fem tankfartyg och tre bogserbåtar Navidom är ett  nskt egendomsförvalt- ningsbolag som förvaltar den  otta som sköter den inhemska oljetransporten, dvs. fem tankfartyg och tre bogserbåtar som ut- gör den  nska så kallade försörjnings- beredskaps ottan. Fartygsbolagen ägs av försörjningsberedskapscentralen och ilmarinen.Försörjningsberedskaps ottan grundades 2014 då Neste shipping lade ner sin rederiverksamhet. av elva fartyg blev fem tankfartyg och tre bogserbåtar kvar under  nsk  agg.
”Det kvarvarande tonnaget är väl utvalt och den  nska  aggen ett medvetet beslut”,
TEXT sAANA LAMMiNsiVu bilDEr NAViDoM
berättar Kojonen om all tid och arbete som man lagt ner på att planera det nya rederiet.
Navidom är ett egendomsförvaltnings- bolag och representerar som bolag farty- gets ägare, dvs. de sköter bland annat för- sörjningsberedskaps ottans ekonomiska förvaltning och skick under fartygets hela livslängd. Hur tycker VD Paavo Kojonen att läget ser ut i försörjningsberedskaps-  ottan just nu?
”alla fartyg är för närvarande under  nsk  agg. Så länge som den  nska  aggen är ekonomiskt vettig – nu talar jag också för andra inhemska rederier – så behöver vi inte diskutera något  aggbyte.”
En positiv inställning till sjöfarten önskas av landets regering
Kojonen säger att han för närvarande är hyfsatnöjdmeddenstödpolitikförsjöfar- ten som utövas i landet. Det kan dock änd- ras snabbt.
”Den  nska  aggen måste vara konkur- renskraftig så att man kan utöva sin verk- samhet här. Sjöfartsstöden är en av de viktigaste faktorerna i den åtstramande in-
ternationella konkurrensen: om man skär ner på dem kan ett rederi snabbt byta  agg över en natt, vilket vi sett förut.”
Det låter som om nedskärningen av sjö- fartsstödet med 20 miljoner euro som står med i Juha sipiläs regeringsprogram har
Sjöfartsstöden håller kvar verksamheten i Finland
fått de inhemska rederierna på sin vakt även på fraktfartygssidan. Fartygen som Navidom förvaltar är delvis statligt ägda, så en ut aggning av dem skulle kräva läng- re diskussioner. Det gäller också att kom- ma ihåg vårt lands historia: Koncernen Neste grundades 1948 med syfte att trygga Finlands oljeförsörjning och försörjnings- beredskap samt störningsfria energi- transporter såväl i krissituationer som i fredstid.
Dagens försörjningsberedskaps otta fort- sätter alltså på den väg som Neste stakat ut.
”att sätta Finlands  agga i de kvarvaran- de fartygens akter var ett medvetet beslut,
28 MS // 5 • 2015


































































































   26   27   28   29   30